Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Spoleczno-ekonomiczne uwarunkowania przedsiebiorczosci na obszarach wiejskich Euroregionu 'Pomerania'

Tytuł:
Spoleczno-ekonomiczne uwarunkowania przedsiebiorczosci na obszarach wiejskich Euroregionu 'Pomerania'
Autorzy:
Razniewski, P
Lewczuk, A
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/799678.pdf
Data publikacji:
2005
Wydawca:
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Tematy:
przedsiebiorcy
przedsiebiorczosc
wspolpraca transgraniczna
obszary wiejskie
rozwoj obszarow wiejskich
Euroregion Pomerania
dzialalnosc gospodarcza
obszary przygraniczne
euroregiony
przedsiebiorstwa
badania ankietowe
entrepreneur
entrepreneurship
transboundary cooperation
rural area
rural area development
Pomeranian Euroregion
economic activity
border area
Euroregion
enterprise
questionnaire method
Źródło:
Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych; 2005, 503; 333-348
0084-5477
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozpoznano specyfikę i uwarunkowania podejmowania działań przedsiębiorczych na obszarach wiejskich Euroregionu „Pomerania”. W badaniach szczególną uwagę zwrócono na poznanie czynników stymulujących i hamujących ekonomiczną aktywność mieszkańców obszarów wiejskich. Chodzi tu również o wykazanie, jaki wpływ na podejmowanie działalności gospodarczej wywiera przestrzenna lokalizacja firm, a zwłaszcza oddziaływanie pobliskiej granicy państwa. Badania przeprowadzono w czwartym kwartale 2002 roku na obszarach wiejskich Euroregionu „Pomerania”. Objęto nimi 43 przedsiębiorców wiejskich (wywiad z zastosowaniem standaryzowanego kwestionariusza). Stwierdzono, że średnia wieku badanych przedsiębiorców, głównie mężczyzn (82%) wynosiła około 46 lat. Większość badanych firm (57%) to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Przedsiębiorcy legitymowali się przede wszystkim wykształceniem średnim (40%), zawodowym (34%) i wyższym (26%). Prowadzona działalność gospodarcza, to głównie handel (38%), produkcja (29%), przetwórstwo (19%) i usługi (14%). Większość badanych przedsiębiorców (76,7%) potrafiła podać nazwę euroregionu, na terenie którego prowadzona jest ich firma. Znacznie mniej, bo 50% respondentów uważało, że taka forma współpracy transgranicznej jest potrzebna, zdecydowani przeciwnicy to około 23% przedsiębiorców. Natomiast resztę (27%) stanowiły osoby, które w tej kwestii nie miały wyrobionej opinii.

The paper aimed at getting acquainted with the specificity and determinants of enterprising actions taken in rural areas of „Pomerania” Euroregion. The authors focused on learning about the factors that activate and impede economic activity of rural area inhabitants. Their aim was also to show the impact of spatial location of enterprises (especially the influence of the State border hi proximity) on undertaking of economic activity. The research was carried out in the last quarter of 2002 on rural areas of „Pomerania” Euroregion. 43 rural entrepreneurs were included in the survey (interview with standard questionnaire). The results showed that the average age of entrepreneurs (mainly men - 82%) was about 46. Most of surveyed enterprises (57%) were microenterprises, which employ up to 9 people. Entrepreneurs , education was mainly secondary (40%) and vocational (34%); higher education gat 26%. Their economic activity included mainly trade (38%), production (29%), food processing (19%) and services (14%). Most of the entrepreneurs (76.7%) could recognise the name of Euroregion in which their enterprises carried out economic activity. Less (50%) respondents were of opinion that such a form of transborder cooperation is necessary, whereas about 23% entrepreneurs were decidedly against that form of cooperation. The rest of respondents (27%) were people of not established opinion on the issue.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies