Tytuł pozycji:
Czynniki warunkujące kierunki zmian handlu targowiskowego w Polsce
- Tytuł:
-
Czynniki warunkujące kierunki zmian handlu targowiskowego w Polsce
Determinants of changes in marketplace trade in Poland
- Autorzy:
-
Hamulczuk, M.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/790826.pdf
- Data publikacji:
-
2016
- Wydawca:
-
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich; 2016, 103, 2
2353-4362
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Targowiska odgrywają ważną rolę w handlu towarami rolno-żywnościowymi.
Niemniej jednak znaczenie tej formy handlu maleje wraz ze wzrostem poziomu rozwoju
gospodarczego. Celem opracowania było wskazanie czynników warunkujących zmiany handlu
targowiskowego w Polsce. Badania empiryczne oparto na danych GUS z lat 1999-2014.
Wyniki potwierdzają spadkowe tendencje w zakresie powierzchni targowisk stałych z towarzyszącymi
procesami koncentracji handlu detalicznego w Polsce. Do głównych czynników
warunkujących spadek znaczenia handlu targowiskowego zaliczyć można wzrost znaczenia
sklepów wielkopowierzchniowych, zmiany zachodzące w rolnictwie oraz zmiany nawyków
zakupowych konsumentów.
Market places play an important role in agri-food trade. Nevertheless, the importance of this form of trade
shrinks along with an increase in the level of economic development. In this context, the aim of the study was
to identify the determinants of changes in marketplace trade in Poland. Empirical study was based on the CSO
data for 1999-2014. The obtained results confirm the downward trends in the area of permanent marketplaces,
which are accompanied by processes of concentration of retail trade in Poland. The main factors determining the
decreasing importance of marketplace trade include the growing importance of large format retailers, changes
in agriculture and modifications in consumer buying habits.