Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia; 2013, 4, 140; 45-63 2082-0909
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Autorki ukazują w opracowaniu fragment szerszych badań nad stanem wiedzy językowej uczniów oraz jej przełożenia na sprawności.
Głównym celem przedstawionej części badań stało się określenie poziomu kompetencji tekstotwórczej uczniów szkoły podstawowej (z klas III oraz VI) oraz uczniów gimnazjum (z klasy III), a ich przedmiotem – teksty napisane przez badane dzieci (listy oraz rozprawki). Do określenia sprawności tekstotwórczej uczniów na poszczególnych poziomach edukacji w wartościach wymiernych oraz jej zilustrowania przyjęto dla każdego komponentu kompetencji (struktury prac, tła pragmatycznego, aspektu poznawczego i wybranych cech językowo-stylistycznych) wartości punktowe.
Porównanie poziomu sprawności w zakresie władania przez uczniów słowem podczas tworzenia dłuższych tekstów przyniosło zaskakujące rezultaty: początkowo poziom kompetencji tekstotwórczej rósł z wiekiem i ze szkolną edukacją: osiągał wyższy poziom u uczniów klas VI w stosunku do umiejętności uczniów młodszych. Jednak u uczniów gimnazjum poziom tej sprawności gwałtowne się obniżył. Z badań wynika też, że wszyscy uczniowie uzyskują najniższe wyniki w zakresie poprawności językowo-stylistycznej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00