The article deals with Nicolas Ruwet’s semiotically oriented theory of music, which constitutes the canvas of his taxonomic analysis. Ruwet adopts from Jakobson’s semiotic structuralism the binary model of the sign, together with its key concepts of equivalence and introversive semiosis. Structural understanding of art began with the poetic function of language distinguished by Jakobson, which is defined as the projection of the principle of equivalence from the axis of selection to the axis of combination. The principle of equivalence, regarded by Ruwet as the regulating principle of musical syntax was, in Jakobson’s view, the answer to the question about what kind of semiosis was involved in music. The latter, described by Jakobson as introversive, deserves attention not only in view of its association with taxonomic analysis, but also because of its conceptual convergence with Leonard B. Meyer’s theory of meaning and formal iconisms of David Osmond-Smith.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00