Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Music and its meaning, how has the last 30 years of music psychology research progressed our knowledge?

Tytuł:
Music and its meaning, how has the last 30 years of music psychology research progressed our knowledge?
Autorzy:
Sloboda, John Anthony
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/780285.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
musical meaning
scholarship
music psychology research
referential meaning
functional meaning
socially transformative meaning
Źródło:
Interdisciplinary Studies in Musicology; 2011, 10; 31-46
1734-2406
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
There are three different types of scholarship, primary, secondary, and meta-scholarship. This paper applies a meta-approach to the question of musical meaning, which involves some assessment of where the enterprise as a whole has come from and is heading, its value and external impact. Three aspects of meaning are discussed: referential, functional and socially transformative. Referential meaning refers to our ability to apprehend a musical object as pointing beyond itself. Functional meaning refers to valued personal outcomes that musical engagement engenders. Transformative meaning refers to effects on the wider society. Consultative data from an expert panel is used to frame the discussion. This data shows multiple ways in which recent psychology research has advanced our understanding of how music acquires referential and functional meaning. To date, stronger theoretical clarity has been achieved in the area of referential meaning than in functional meaning. The strongest socially transformative effect of music psychology research has been on the discipline of musicology itself. Weaker, but still significant, effects are found in the wider society, relating to understandings of the benefits of musical engagement, and the acceptance universality of musical capacity as an inherent human attribute.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies