The current social problem is the increase of illnesses, so-called civilization diseases. Many of them start already at school age. Health education and the promotion of a healthy lifestyle become an important aim nowadays. The family and school are the leading role here. The goal of the study was to analyze the perception of the role of school in creating a healthy lifestyle among students from secondary school. The studies were carried out in Szczecin and Lublin. The research directed attention to understanding the concept and the students’ implementation of the rules related to it. It also seeks to know the school activities in this fi eld.Obtained results of research indicate that regardless of the city, students generally expressed similar opinions on the issues raised related to a healthy lifestyle and the activity of educational institutions in this area. It is a matter of concern that despite the knowledge and proper understanding of the term, high school students generally do not apply the principles of a healthy lifestyle or do it selectively. Also statements about participation in physical education lessons and extracurricular health and movement activities, which the youth avoids or does not take at all are not optimistic.There is a need for further work in the fi eld of education and shaping pro-health attitudes among adolescents. On the other hand, it is important and worth investigating the problem of students’ reluctance to use activating extra-curricular activities prepared by educational institutions.
Aktualnym problemem społecznym jest wzrost zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne. Wiele z nich rozpoczyna się już w wieku szkolnym. Ważnym zadaniem staje się więc edukacja zdrowotna i promocja zdrowego stylu życia. Wiodącą rolę odgrywają tutaj rodzina i szkoła.Celem pracy była analiza postrzegania przez licealistów roli szkoły w kreowaniu zdrowego stylu życia. Studia przeprowadzono w Szczecinie i w Lublinie. W badaniach zwrócono uwagę na zrozumienie pojęcia oraz realizację przez uczniów związanych z nim zasad. Starano się także poznać działania szkoły w tym zakresie.Uzyskane wyniki badań wskazują, że uczniowie znają zasady zdrowego stylu życia ale nie stosują ich, lub robią to wybiórczo. Mając zapewnioną przez szkoły zróżnicowaną ofertę pozalekcyjnych zajęć aktywizujących na ogół z nich nie korzystają.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00