Autor, dociekając reguł określających sprawność żaglowca, wywiódł szereg zależności matematycznych znajdujących potwierdzenie w praktyce. Równanie sprawności żaglowca w sektorze wiatrów pełnych jest tożsame z krzywymi z siatki Wulffa, które dotąd nie jest opisane w literaturze, a w sektorze wiatrów ostrych jest nie publikowaną dotąd krzywą stopnia czwartego. Artykuł przedstawia szczegóły przyję-tych założeń, sposób wyprowadzania wzorów oraz wnioski i propozycje nowych defi-nicji pojęć stosowanych w żeglarstwie.
The Author, looking into the rules defining the sailing ship efficiency, delineates a number of mathematical equations that are proved in practice to be accurate. The equation of the sailing ship efficiency in a downwind sector is similar to the curves from Wulff grid, while the equation in an windward sector is similar to the fourth degree curve, not circulated yet. The article presents details of the established assumptions, a method of formulas' deriving as well as conclusions and suggestions of new definitions of terms to be used in the nautical vocabulary.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00