Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The voice in the discussion about the applications of mathematics

Tytuł:
The voice in the discussion about the applications of mathematics
Autorzy:
Białynicki-Birula, Andrzej
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/747804.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Matematyczne
Źródło:
Mathematica Applicanda; 2014, 42
1730-2668
2299-4009
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Po wstępnej dyskusji na posiedzeniu KM PAN w lutym 2013 r.  dotyczącej stanu Zastosowań  Matematyki w Polsce miałem uczucie zagubienia i niedosytu, gdyż jak mi się wydawało, zarówno określenie  wymienianych przez dyskutantów pojęc, jak, tym bardziej, stojących problemów, nie było tam dostatecznie jasne. Zabierając teraz głos mam w pierwszym rzędzie na celu to, by nieco utwardzić grunt rozważań i, być może naiwnie, uprościć problematykę, tak by uzgodnić  nie tylko ewentualne wstępne tezy, ale przede wszystkim ustalić podstawowe dyskutowane problemy. Ponadto by dać możliwość łatwiejszego formułowania przeciwnych niż te zaprezentowane poniżej poglądy i opinie oraz poruszyć zainteresowane tą problematyką osoby, podane niżej tezy przedstawię w sposób prowokacyjnie kategoryczny, chociaz zdaję sobie sprawę z tego, że taką kategoryczność trudno by było w pełni uzasadnić i przyjąć. Założę, że wiadomo co to jest Matematyka. Przy tym by nie było niejasności i wątpliwości, to zaznaczę, że wyniki tego działu nauki podaje się w formie twierdzeń, a twierdzenia muszą być wsparte rozumowaniami (dowodami). Natomiast zamiast podawania definicji Zastosowania Matematyki stwierdzę, że z Zastosowaniami Matematyki mamy do czynienia wtedy, gdy pojęcia matematyczne i ich własności wyrażone twierdzeniami, a także metody matematyczne, to znaczy pakiety rozumowań, zostały użyte w innych działach nauki dla opracowania danych, ich interpretacji, budowy modeli opisujących sytuacje lub procesy będące przedmiotem badań w tych innych naukach. Ocena wagi i znaczenia zastosowania zależy wyłącznie od postępu uzyskanego poprzez zastosowanie matematyki do tej innej dziedziny. Może się zdarzyć, że takie zastosowanie wymaga oryginalnych pomysłów i istotnego wkładu intelektualnego, chociaż nie wymaga twórczego rozwinięcia narzędzi matematycznych. Czasami jednak, w sytuacjach wyjątkowych, zdarza się, że wymaga, istotnego zmodyfikowania znanych i stosowanych metod lub nawet stworzenia nowych teorii matematycznych. W takich sytuacjach ocena rezultatów badacza powinna dotyczyć nie tylko zastosowania, ale i wkładu wniesionego do Matematyki. O ile należy przyjąć, że ocena postępu wniesionego przez badacza do tej dziedziny wiedzy, w której Matematyka jest stosowana nie leży w kompetencjach środowisk matematyków, to ocena wkładu badawczego matematyka do rozwoju Matematyki całkowicie się w tych kompetencjach mieści.

After an initial discussion at the Committee of Mathematics Polish Academy of Sciences (CM PAS) meeting in February 2013 concerning the status of Applied Mathematics in Poland, I had a feeling of confusion and dissatisfaction, because it seemed to me, both to define the concepts mentioned by the panelists, like, the more standing problems, there was not sufficiently clear. Taking now the voice I have in the first place to that the slightly harden the soil considerations and, perhaps naively, to simplify issues, so as to agree not only possible initial thesis, but above all to establish basic problems discussed. Furthermore, in order to give the opportunity to more easily formulate opposite those presented below views and opinions and to raise interest in this issue the person listed below will present the thesis in a provocative categorical, although I realize that such a categorical would be difficult to fully justify and adopt. I bet that you know what it is Mathematics.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies