Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zofia Ameisenowa (1897–1967)

Tytuł:
Zofia Ameisenowa (1897–1967)
Autorzy:
Olszewska, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/707141.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
POLAND
ART HISTORY
AMAISENOWA
Źródło:
Rocznik Historii Sztuki; 2011, 36; 91-102
0080-3472
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article introduces the Polish art historian, Zofia Ameisenowa (1897-1967). Her excellent working methodology became the model study of illuminated manuscripts for many contemporary art historians. The priority of Ameisenowa’s research was to create a library understood not as a catalogue, not as an actual institution, but as an environment proper to the circulation of images and ideas. Her publications can be viewed as part of the method for realizing this global project. The mainstream work of the Polish scholar had a ‘positivist’ dimension, and her research system grew from traditional connoisseurship supported by the then most up-to-date knowledge in the field of book studies. Ameisenowa was inspired by scholars such as Giovanni Morelli and Richard Öffner, exponents of the first Vienna School of Art History, and Polish bibliologists like Kazimierz Piekarski and Aleksander Birkenmajer. The nature of Ameisenowa’s research suggests that she not so much practised the history of ideas, but the social history of art directed at the question of the function of the work of art and the historical usus of dissemination, copying, and image reconstruction in culture. Because of these interests, she had more in common with the matter-of-fact iconography practised by Emile Mâle than with the spectacular iconology of Erwin Panofsky, and any elements of iconological interpretation, if they occur, were for her an intellectual adventure, the prize for the free use of carefully extracted facts. It is worth noting that a separate area of interest for the scholar was Jewish art.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies