Artykuł jest poświęcony postulowanym przez współczesnych psychologów poznawczych różnicom pomiędzy kategoryzacją a konceptualizacją (resp. kategoriami a pojęciami). Jak pokazuję w sekcji 2, wielu badaczy nie rozróżnia tych zjawisk lub też rozróżnia je w sposób niedostateczny. W sekcjach 3 i 4 przedstawiam obecne w literaturze przedmiotu sposoby wyrażenia interesującej mnie różnicy, ukazuję ich założenia filozoficzne i wskazuję pewne niekiedy niewygodne ich konsekwencje. Szczególnie dużo uwagi poświęcam problemowi relacji pomiędzy pojęciami a tzw. kategoryzacją percepcyjną. W sekcji 5 wskazuję sposób rozumienia różnicy pomiędzy kategoryzacją a konceptualizacją, który wspomnianych wcześniej wad nie posiada, a daje się pogodzić z częścią omawianych badań empirycznych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00