Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cyrkulacja śladów Zagłady w polskim imaginarium – między stadionem a galerią sztuki

Tytuł:
Cyrkulacja śladów Zagłady w polskim imaginarium – między stadionem a galerią sztuki
Circulation of Tropes of the Shoah in Polish Imagery. Between a Stadium and an Art Gallery
Autorzy:
Kowalska-Leder, Justyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/699628.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło:
Narracje o Zagładzie; 2016, 2
2450-4424
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Circulation of Tropes of the Shoah in Polish Imagery. Between a Stadium and an Art GalleryThe starting point of this text, devoted to the circulation of tropes of the Shoah in Polish imagery, is Sławomir Buryła’s article, Topika Holokaustu. Wstępne rozpoznanie (2012). Instead of the research on the presence of loci communes of the Shoah in Polish literature, the author proposes the analysis of manifestations of traces of the Holocaust in contemporary Polish culture. The inspiration for such an approach is Barbara Skarga’s conception put forward in Ślad i obecność (2002). References to the Holocaust appear in various literary, cinematic and theatrical contexts, but also in journalism, Internet entries, street art and graffiti, and even chants sung in the stadium. They are driven by different intentions, their form reveals diverse cultural competencies, and yet they belong to one communication code. Therefore, an attempt at an analysis of tropes of the Holocaust in contemporary imaginary, in which communicative signs circulate despite class, regional or generational differences, seems to be legitimate, even if these tropes are not equally legible in all the situations and for all the people. Such an analytical work would include tracing their historical changes, but first of all it would make it possible to treat traces of the Holocaust as the tropes leading to the main problems of Polish identity narration and collective memory. Key words: trace, imagery, topos, Holocaust, narrative

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies