Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Metody i formy pracy w szkolnictwie pijarskim

Tytuł:
Metody i formy pracy w szkolnictwie pijarskim
Methods and forms of Piarist education
Autorzy:
Semrau, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/694275.pdf
Data publikacji:
2019-05-14
Wydawca:
Uniwersytet Gdański. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Źródło:
Progress. Journal of Young Researchers; 2019, 5; 11-19
2543-9928
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper reviews forms and  methods of  youth work incident to  the  Piarist Order activity and depicts the structure and organisation of both the Order and  the  main assumptions of  the  Piarist school institution. Moreover, the  article indicates once most innovative and  contemporarily popular aspects of  pedagogic work, such as  humanistic approach to  a  student or recompensing which the founder of the Order Joseph Kalasancjusz wrote about in guidelines for work related to education of foster children. The offer of regular and free school prepared by the Piarist conventuals was one of the first in the world addressed to poor children and youth. The above-mentioned paper depicts ongoing changes in the Piarist Order, mainly due to the effectiveness of teaching piarist institutions has begun to change and became schools for the elite. Not without significance is the rather thoroughly characterized figure of the founder himself, as well as the most popular Polish piarist and reformer – Stanisław Konarski.

W  artykule opisano metody i  formy pracy z  młodzieżą wynikające z  działalności zakonu pijarów. Przedstawiono strukturę i organizację zarówno samego zakonu, jak i  główne założenia instytucji szkoły pijarskiej. Wskazano także na kiedyś niezwykle innowacyjne a współcześnie popularne aspekty pracy wychowawczej, takie jak humanistyczne podejście do ucznia czy nagradzanie, o których pisał założyciel zakonu Józef Kalasancjusz już w pierwszych wytycznych dotyczących pracy związanej z kształceniem wychowanków. Oferta szkoły regularnej i bezpłatnej, jaką przygotowali pijarscy zakonnicy, była jedną z pierwszych na świecie skierowaną do ubogich dzieci i młodzieży. Poruszono także kwestię przemian zachodzących w zakonie pijarów, gdy – głównie ze względu na efektywność nauczania – placówki te zaczęły się zmieniać i stawać szkołami przeznaczonymi dla elit. Wiele uwagi poświęcono również postaci samego założyciela, jak i najpopularniejszemu polskiemu pijarowi i reformatorowi – Stanisławowi Konarskiemu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies