This article concerns three selected works of the 20th Century drama: Peter Shaffer’s Amadeus
(which had its first-night performance in the Oliver Theatre in London on 11.02.1979), The
Impostor Gyorgy Spiró (staged before the Budapest audience in the theatre Katona József
Szinhaz on 28.10.1983), and the drama The Four Hand Dinner of Paul Barz (included in
the repertoire of European theaters after its first-night performance at the Deutsche Oper in
Berlin on 27.01.1987). These dramas present the very thorough, and at the same time subtle
analysis of the relationships between artists talented in varying degrees: their mutual curiosity,
excessive admiration, cautious distance, small mutual malice or resulting from complexes
passionate jealousy.
It is interesting that the three so different playwrights used in these dramas the same
structural scheme: reaching into the history of theater or music, on the canvas of real artistic
biography they created their own tale about desire of unattainable fame, about creative
solitude and social exclusion of talented misfits.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00