Od les goguettes do kabaretów, czyli o zależnościach między polską i francuską piosenką kabaretową z przełomu XIX / XX wieku From the les goguettes to cabarets — ab out the relationship between a French and Polish cabaret song in the years 1881–1911
The article deals with the problem of the historical transformation of French and Polish
cabaret songs at the turn of the 20th century and the consequent changes in relations
between the two cultural circles. The work is focused not only on a comparative analysis
of the text and music material from Parisian and Polish cabarets, but also takes into
account the sociological context of their functioning. This allows the reader to understand
similarities and differences in the creation and development of cabaret life in France and
Poland. The article analyzes in detail a unique method used to disseminate songs in France
(by the societies of singers called les goguettes, les cafés chantants, les cafés-concerts and
cabarets) and the absence of such the phenomenon in Poland. It is shown that these
cultural incompatibilities may be one of reasons for the gradual movement of Polish
authors and artists away from the conventional and aesthetic style, adopted initially from
the Parisian cabarets that were perceived as model ones in Europe (eg. Le Chat Noir or
Le Mirliton).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00