Tytuł pozycji:
Kredyt żywy, Kredyt umarły i kto nad nim płacze. Personifikacje Kredyta w ikonografii (XVI-XVIII w.)
- Tytuł:
-
Kredyt żywy, Kredyt umarły i kto nad nim płacze. Personifikacje Kredyta w ikonografii (XVI-XVIII w.)
- Autorzy:
-
Partyka, Joanna
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/679186.pdf
- Data publikacji:
-
2019
- Wydawca:
-
Uniwersytet Warszawski. Katedra Italianistyki. Polskie Towarzystwo Retoryczne
- Źródło:
-
Res Rhetorica; 2019, 6, 3
2392-3113
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the article I focus on the emblematic representations of Debt and Credit - two concepts that are mutually conditioning. I indicate rhetorical tools (including non-verbal elements of the rhetorical situation, such as gestures, facial expressions, outfits) used in Cesare Ripa’s word-picture composition (Iconology, first edition 1593). I compare it with the popular motive of the death of Credit found in European graphics of the 17th and 18th centuries, including a Polish ephemeral print “Lament of different states of people over the dead Credit” (around 1655), consisting of an engraving and an extensive verse description.
W artykule skupiam się na emblematycznych przedstawieniach Długu i Kredytu – dwóch pojęć wzajemnie się warunkujących. Wskazuję środki retoryczne (m.in. elementy niewerbalne sytuacji retorycznej, takie jak gest, mimika, strój) zastosowane w słownoobrazowej kompozycji Cesarego Ripy (Ikonologia, pierwsze wyd. 1593) oraz, dla porównania, z popularnym w grafice europejskiej XVII i XVIII w. motywem śmierci Kredyta, m.in. w polskim druku ulotnym Lament różnego stanu ludzi nad umarłym Kredytem (ok. 1655), składającym się z ryciny oraz wierszowanego, rozbudowanego opisu.