Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Popkulturowe mechanizmy kreowania światów minionych. Dziedzictwo kulturowe we współczesnych praktykach wystawienniczych

Tytuł:
Popkulturowe mechanizmy kreowania światów minionych. Dziedzictwo kulturowe we współczesnych praktykach wystawienniczych
Popculture mechanisms of creating the worlds of the past. Cultural heritage in contemporary exhibition practices
Autorzy:
Nieroba, Elżbieta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/667145.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło:
Studia Etnologiczne i Antropologiczne; 2012, 12; 179-189
1506-5790
2353-9860
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The memory of the past in a modern society finds its shelter in the walls of lieux de memoire, such as libraries, archives or museums. It is these institutions that we shift our responsibility for registering and storing everything that should be retained for future generations on. From this perspective, a museum can be perceived as a unit responsible for creating a social definition of heritage. Museologists, tidying a local, regional or national memory in an exhibition space, impose the vision of events and evaluation of past achievements on the audience. In a conscious or unconscious way, they participate in defining the truth about the past biding in a particular historical moment. A careful observation of changes happening in ways and styles of life in societies of late modernity shows limitations resulting from the Enlightenment museum discourse. A postmodernist blurring of a borderline between a high and low culture constitutes a starting point for going beyond fixed modes of thinking about museums as just dignified art institutions and temples of knowledge, and facilitates search for new tools in order to create a museum discourse using popular culture. Thus, museologists make efforts to make new exhibition arrangements adjusted to the present‑day expectations of the audience building and supporting bonds with the visitors, encouraging for discovering a potential of the artefacts presented, stimulating for a discussion with a suggested vision of the world or, generally speaking, to encourage undertaking cultural practices.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies