Tytuł pozycji:
Geometrical presentation of preferences by using unfolding models
- Tytuł:
-
Geometrical presentation of preferences by using unfolding models
- Autorzy:
-
Zaborski, Artur
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/658985.pdf
- Data publikacji:
-
2010
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica; 2010, 235
0208-6018
2353-7663
- Język:
-
nieokreślony
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Analiza unfolding jest szczególnym przypadkiem skalowania wielowymiarowego. Zakłada
ona, że respondenci postrzegają wybrane obiekty w tej samej przestrzeni, ale różnią się w ocenie
ważności ich poszczególnych atrybutów. W analizie unfolding danymi są zazwyczaj oceny preferencji (np. rangowe uporządkowanie preferencji) respondentów względem badanych obiektów.
Dane te można traktować jako podobieństwa między dwoma zbiorami: respondentów i obiektów.
W wyniku analizy unfolding otrzymuje się w tej samej przestrzeni konfiguracje punktów reprezentujących oceniających oraz badane obiekty. Punkty reprezentujące respondentów to punkty „idealne”, a odległości punktów reprezentujących obiekty od punktów idealnych odpowiadają rangowemu uporządkowaniu preferencji.
W artykule zaprezentowano wybrane modele analizy unfolding. Wskazano na różnicę
między wewnętrzną i zewnętrzną analizą unfolding. Omówiono również model wektorowy będący
szczególnym przypadkiem modelu punktu idealnego oraz ważone modele unfolding.