Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wizerunek kontrurbanizacji w Polsce na przykładzie reportaży „Daleko od miasta”. Cechy migrantów, motywy migracji i jej konsekwencje dla wiejskiej przedsiębiorczości

Tytuł:
Wizerunek kontrurbanizacji w Polsce na przykładzie reportaży „Daleko od miasta”. Cechy migrantów, motywy migracji i jej konsekwencje dla wiejskiej przedsiębiorczości
The Image of Counterurbanization in Poland on the Example of “Far from the City” Television Reports. Characteristics of Migrants, Motives for Mig ration, and Consequences for Rural Entrepreneurship
Autorzy:
Zajda, Katarzyna
Dej, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/652492.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
kontrurbanizacja
migracje na wieś
jakość życia
przedsiębiorczość wiejska
counterurbanization
rural migration
quality of life
rural entrepreneurship
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 2017, 63; 29-43
0208-600X
2353-4850
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this paper is to characterize the image of counterurbanization in Poland on the example of “Far from the city” television reports broadcast by the Domo+ television network in 2015. The analytical method used in this paper consists of media content analysis. Most migrants (presented in the reports) are high status professionals of child-bearing age whose migration to rural areas is prompted by growing dissatisfaction with their jobs and the urban lifestyle as well as an increasing desire to pursue life’s passions. Many of these new migrants started their own businesses. These new rural entrepreneurs run their businesses by using local resources. The presentation of counterurbanization in “Far from the city” television reports omits any reference to out-migration due to poor quality of life in the city. These reports tend to emphasize the emergence of rural entrepreneurship due to counterurbanization, which is not always borne out by scientific studies.

Celem artykułu jest scharakteryzowanie wizerunku kontrurbanizacji w Polsce, jaki pojawia się w cyklu reportaży „Daleko od Miasta” wyemitowanych w telewizji Domo+ w 2015 r. Tłem analiz jest naukowy opis procesu kontrurbanizacji. Prezentowany w wybranym cyklu reportaży wizerunek kontrurbanizacji uwypukla jej motyw związany z chęcią podniesienia przez migrantów jakości życia. Są to osoby o wysokim statusie zawodowym, w wieku zakładania własnych rodzin i wychowywania dzieci, których do zmiany miejsca zamieszkania skłoniły przede wszystkim zmęczenie wykonywaną pracą i miejskim stylem życia oraz pragnienie realizacji życiowej pasji. Migranci ci najczęściej stają się przedsiębiorcami, których działalność nierzadko posiada cechy nowatorskie. W tym wizerunku pomija się kwestię migracji wymuszonych złą sytuacją życiową migranta lub osób mu najbliższych. Eksponuje się również oddziaływanie migrantów na rozwój wiejskiej przedsiębiorczości, co nie zawsze stwierdza się w literaturze przedmiotu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies