Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Odbiorca sztuki czy agent pola artystycznego. Elementy socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu

Tytuł:
Odbiorca sztuki czy agent pola artystycznego. Elementy socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu
Autorzy:
Matuchniak-Krasuska, Anna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/652068.pdf
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 2007, 32
0208-600X
2353-4850
Język:
nieokreślony
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article presents a few theoretical terms of the famous French sociologist Pierre Bourdieu concerning sociology of art. Some of them describe an individual - agent (fr. agent), habitus (fr. habitus), and others his social status - capital (fr. capital) and field (fr. champ). Habitus - An interior principle generating practices, it is „to have” transformed into „to be”. Habitus is linked with the process o f socialisation permitting to distinguish a primary habitus and the secondary one, as well as identifying educational, professional and social class, old and new habitus. They correlate with class structure, social mobility and trajectory. They also dictate preferences, tastes and styles of life. Capital is an economic term meaning possession of special kinds of goods, both material and symbolic, so, an economical, social, cultural and symbolic capital can be identified. All social classes and groups possess more or less of the specific types of capital distinguishing their different positions and behaviours in political and artistic fields. Nevertheless, a conversion of different capitals is possible. Field or rather fields are social areas possessing specific structure, agents and stakes; they have a dynamic character. Specific forms of capital are linked to different fields; for example economic capital is very important in political field, but cultural in artistic and scientific ones. Spectators’ attitudes and behaviors depend on their social status and not only on their cultural competences. Constructing typology of spectators, on one hand, Pierre Bourdieu distinguished non educated receivers, educated, and highly educated ones, on the other hand- devotees and prophets as well as mass and elitist public. Sociological characteristics of spectators performed by Pierre Bourdieu were different to descriptions of aesthetics discourse.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies