Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Staccato czy asyndeton? Kilka uwag o „umuzycznionej” prozie powieściowej (na marginesie Syren Joyce’a)

Tytuł:
Staccato czy asyndeton? Kilka uwag o „umuzycznionej” prozie powieściowej (na marginesie Syren Joyce’a)
Staccato or asyndeton? A few remarks about ‘musical’ prose (notes on Joyce’s Sirens)
Autorzy:
Barska, Joanna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/650061.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
world literature
music studies
prose
Joyce
contemporaty literature
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 2012, 16, 2; 7-33
1505-9057
2353-1908
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Word and music studies, which in recent years have been gaining more and more atten-tion, still remain a source of a never-ending discussion on ‘the method’ and ‘the manner of speaking’ about the manifestations of a work of music, which, put within the frames of a literary medium, exist only in the rhetorical sense, thus leading to an individual and subjective interpretation of a musical scheme. Sirens, the eleventh episode of James Joyce’s Ulysses, which was not so far analysed in the intermedial context in Poland, in-vites to a musico-literary reading — not only due to the author’s explicit hints but also the tracks in the text itself which cannot be ignored by a scholar (the sound level of the text, the presence of music within the thematic scheme, the author’s confirmation of the fugitive form of Sirens). Instead of asking whether Joyce managed to create a literary equivalent of musical fugue (which would be absurd due to the semiologic aspect), I focus on tropes employed by Joyce to blur the borderlines between literature and mu-sic. When is it justified to use musical metaphors with respect to narratives? An over-view of the western discussion over Sirens serves as a point of departure to reflect on essential issues concerning the musicalisation of fiction as such.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies