Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Carthage Imagined. From Giovanni Pastrone’s Cabiria (1914) to Game of Thrones (2012)

Tytuł:
Carthage Imagined. From Giovanni Pastrone’s Cabiria (1914) to Game of Thrones (2012)
Kartagina wyobrażona. Od "Cabirii" Giovanniego Pastrone (1914) do "Gry o tron" (2012)
Autorzy:
Gorzelany, Dorota
Matusiak, Patrycja
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/648598.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
-
Kartagina
historiofotia
recepcja antyku
‘Cabiria’
‘Gra o tron’
J.M.W. Turner
Źródło:
Collectanea Philologica; 2016, 19; 117-128
1733-0319
2353-0901
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest przybliżenie historiofotycznego obrazu wyobrażonego Kartaginy i Kartagińczyków oraz pokazanie, w jaki sposób wymyślone historie bazują na wizerunku antyku istniejącym w zbiorowej świadomości, jakie motywy były inspiracją dla twórców filmu i serialu (motywy historyczne, ale i ważne dla tła np. architektura – w ‘Cabirii’ punicka świątynia Molocha i wszechobecne egipskie zapożyczenia, w ‘Grze o tron’ XIX-wieczne obrazy J.M.W. Turnera), w jaki sposób za pomocą kodu antycznego mówiono o współczesnej ‘Cabirii’ polityce (starcia pacyfistów z nacjonalistami nawołującymi do podboju Afryki), czy wniósł coś do filmu D’Annunzianizm i jak ‘Cabiria’ wpisywała się w nurt historyczno-romański. Szczegółowa analiza dokonana została na dwóch poziomach – filologicznym oraz archeologicznym (obejmującym elementy architektoniczne budujące strukturę urbanistyczną, dekorację rzeźbiarską, wyposażenie wnętrz i przedmioty użytkowe oraz części stroju).

The purpose of this paper is to present the historiophotic image of Carthage and Carthaginians and also to demonstrate what made-up stories take from the image of antiquity present in our collective consciousness, what motifs were an inspiration for the creators of both the film and the TV series (hictorical motifs but also architecture – very important for the background, e.g. Punic temple of Moloch in Cabiria or frequent Egyptian borrowings – and 19th century paintings by J.M.W. Turner), how ancient code was used to discuss politics of the day (in Cabiria, the fights between pacifists and nationalists calling for the conquest of Africa), whether D’Annunzianism had any impact on the film and how Cabiria fits into the historical-Roman trend. Antiquity presented and imagined as above were analysed on two levels – philological and archaeological (including architectural elements building up urban structures, decorative sculptures, interior decoration, everyday objects and clothing).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies