Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aporie sztuki Internetu. Cyberkulturowe utopie 20 lat później

Tytuł:
Aporie sztuki Internetu. Cyberkulturowe utopie 20 lat później
APORIAS OF THE INTERNET ART. CYBERCULTURAL UTOPIAS TWENTY YEARS LATER
Autorzy:
Wójtowicz, Ewa
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/636986.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
CYBERCULTURE
DEHUMANIZATION
INTERNET ART
Źródło:
Przegląd Kulturoznawczy; 2011, 1(9); 46-54
1895-975X
2084-3860
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
During the last two decades almost all the utopias of freedom, communication, access and cultural diversity have faced, respectively, problems of cenzorship, e-invigilation, exclusion and aesthetic homogenization. The reflection on cyberculture in its first years was characterized by the development of methodology, fascination with the unknown, the lack of technical knowledge, access difficulties and a great enthusiasm. Therefore we can distinguish some common attitudes, like the fear of dehumanization and losing real contacts for the sake of virtual ones. Also, in the 90s were the decade of great interest in telepresence and cyborg-like body prosthetics. One of the key features is adding the prefix 'cyber-' to many words and relating to fiction (mostly literature and cinema). Artistic activity may be traced halfway between fiction and science-based technology. As network-based decentralization has played a positive role, it also has a double meaning. There is no responsibility and no direct enemy that may be criticised. This problem may be considered as a central aporia of the digital avantgarde, to use the term coined by Hans Magnus Enzensberger. Since networks are no longer metaphors, as Eugene Thacker notices, they become real, but still unstable. Artists using networks are involved in many contexts, sometimes disappointed with utopias of freedom and visions of endless space. All this creates a complex picture of art within cyberculture twenty years after its emergence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies