Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Banderia Prutenorum – kwerenda konserwatorska. Próba zastosowania komputerowej analizy obrazu do odtworzenia brakującej miniatury rękopisu

Tytuł:
Banderia Prutenorum – kwerenda konserwatorska. Próba zastosowania komputerowej analizy obrazu do odtworzenia brakującej miniatury rękopisu
Autorzy:
Szalla- Kleemann, Aleksandra
Żukowska-Zielińska, Anna
Sobczyk, Joanna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/636602.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
rękopis, oprawa, miniatura, pergamin, oczyszczanie, rekonstrukcja, konserwacja, komputerowa analiza obrazu, przetwarzanie obrazów cyfrowych
Źródło:
Opuscula Musealia; 2014, 22
0239-9989
2084-3852
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Banderia Prutenorum – conservation enquiry. An attempt at using computer image analysis to recreate the missing miniature in the manuscript Banderia Prutenorum is a 15th-century parchment code containing images of 56 Teutonic Knights’ and Prussian standards, some of them the trophies in the battle of Grunwald (Tannenberg) in July 1410, which later hung in Wawel Cathedral. The manuscript was created on the initiative of the great historian Jan Długosz, the founder and the author of the text part of the work. He commissioned the Kraków-based painter Stanisław Durink to paint the pictures. Between 1548 and 1731, the leaf on which Madonna with Child, adorning the banner of the Livonian Master was depicted, was cut out of the last of the five quires. The banner captured in the battle of Nakło was two-sided: on one side it was adorned with the image of Madonna and on the other side the image of St Maurice. Durink painted the images on separate sheets of parchment. In the course of the studies of the manuscript, some poorly visible smudges were noticed which may have been reflections of a small fragment of Madonna’s mantle. Computer analysis of the image of this reflection revealed the image of Madonna and thus allowed for an attempt of the virtual reconstruction of the miniature which then could be compared with images of this picture known only from reproductions. As a result of the computer analysis an image showing a surprising number of details compared to the image seen through the naked eye was revealed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies