Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tres turres sunt tres arces... Rola toruńskiego herbu w poezji Ulryka Schobera

Tytuł:
Tres turres sunt tres arces... Rola toruńskiego herbu w poezji Ulryka Schobera
Tres tres sunt tres arces... – The role of Toruń coat of arms in Ulryk Schober poetry
Autorzy:
Chrulska, Elżbieta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/636509.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
Tres tres sunt tres arces
Toruń
coat of arms
Ulryk Schober
Renaissance
Emblem Books
Źródło:
Terminus; 2012, 14, 25; 179-189
2084-3844
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Emblem was one of the most characteristic art forms of the Renaissance. Emblem Books were especially popular in the end of the sixteenth century and wielded an unusual influence on literature, especially in combination with younger stemmata. In order to get support from a wealthy patron, poets often wrote poems in which the symbolic interpretation of a coat of arms became a pretext for praise, however it was not always so. This article deals with an interesting example of making use of an emblem (or stemma) as means of persuasion. The emblem in question is also a rare example of the use of persuasion in connection to an urban (and not one of the nobility) coat of arms. Taking into account the historical and religious context, one can read works of Schober more accurately. What is particularly valid is the influence of mayor Henryk Stroband. The ideological content of the poems was subordinated to policy of the city, and, on the other hand, to religious insulation, as a result of the progress of the Counter-Reformation in the Kingdom of Poland, and the concerns it brought about in the predominantly Protestant Torun. By referring to Stroband thought that „felix civitas quae tempore pacis timet bella,” and by use of his interpretation of Torun coat of arms, Schober tried to convince inhabitants to take responsibility for the security of the city, not only in practical terms – by building walls, but also more existential ones – by learning to cooperate. To summarize, these poems are not merely an allegorical interpretation of Torun coat of arms. They reach far beyond the typical interpretation of stemma and also contain instructions for a particular vision of the city, which was to be implemented in Torun at the end of the sixteenth century.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies