Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ilirizam i tumačenje snova: Gundulići Vlaha Bukovca

Tytuł:
Ilirizam i tumačenje snova: Gundulići Vlaha Bukovca
The Illyrian movement and the interpretation of dreams:Ivan Gundulićin the paintings of Vlaho Bukovac
Autorzy:
Jukić, Tatjana
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/635897.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
the Illyrian movement
psychoanalysis
metonymy
painting
literature
Źródło:
Poznańskie Studia Slawistyczne; 2012, 2
2084-3011
Język:
chorwacki
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Given the prominent position in the Croatian cultural imagination of Vlaho Bukovac’s 1895 painting of the Illyrian Movement, this article argues that the later accounts of early to mid- 19th century Illyrian  politics  and  literature  remain  contaminated,  and  structurally  so,  by Bukovac’s  treatment of  the  visual.  This  visual  contaminant  then  points  to  more  general political and cultural practices in Austria-Hungary at the time, including psychoanalysis, not least where psychoanalysis addresses the scope of image and the phantasmatic. Analyzing three paintings where Bukovac takes up the subject of literature cum the phantasmatic alongside Freud’s 1908 study of „Der Dichter und das Phantasieren”, I propose that in both literature serves to indicate the political logic of metonymy or the metonymic logic of the political; furthermore, I show that Freud, unlike Bukovac, fails to sustain this logic precisely in places where he sets out to classify wishes.

Given the prominent position in the Croatian cultural imagination of Vlaho Bukovac’s 1895 painting of the Illyrian Movement, this article argues that the later accounts of early to mid- 19th century Illyrian  politics  and  literature  remain  contaminated,  and  structurally  so,  by Bukovac’s  treatment of  the  visual.  This  visual  contaminant  then  points  to  more  general political and cultural practices in Austria-Hungary at the time, including psychoanalysis, not least where psychoanalysis addresses the scope of image and the phantasmatic. Analyzing three paintings where Bukovac takes up the subject of literature cum the phantasmatic alongside Freud’s 1908 study of „Der Dichter und das Phantasieren”, I propose that in both literature serves to indicate the political logic of metonymy or the metonymic logic of the political; furthermore, I show that Freud, unlike Bukovac, fails to sustain this logic precisely in places where he sets out to classify wishes. 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies