Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Geneza obrzędu Wawrzyńcowych Hud w Beskidzie Żywieckim

Tytuł:
Geneza obrzędu Wawrzyńcowych Hud w Beskidzie Żywieckim
Autorzy:
Trojan, Krzysztof
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/634027.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
the Warzyńcowe Hudy, folk custom, the Beskid Żywiecki region
Źródło:
Peregrinus Cracoviensis; 2013, 24, 2
2083-3105
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Origin of the Warzyńcowe Hudy folk custom in the Beskid Żywiecki regionWawrzyńcowe Hudy is a folk custom associated with bonfires. It is performed in the southwestern part of the Beskid Żywiecki mountain region of Poland. The custom’s name is associated with St. Laurence, the patron saint of a local parish. The core of the ceremony consists of setting a “ huda ” structure on fire. A huda is an appropriately built and decorated wooden bonfire, around which dances and chanting are held. The meaning of the core custom includes several elements common in the Beskid highlander’s ceremonial customs, such as an assurance of agricultural abundance, strengthening of the Sun’s benevolent power, as well as the preservation of one’s farm from all types of evil forces. The paper describes two most probable hypotheses concerning the origin of the Wawrzyńcowe Hudy custom. The first hypothesis states that this custom had evolved from a magical rite that was believed to repel plague and other disasters that had visited the study area in the past. The link between this custom and St. Wawrzyniec, as an element of the Christianization of local communities, has become the basis for the annual performance of this particular ritual. The second hypothesis presumes the existence of a shepherd’s or agricultural holiday held in the middle of summer, which was probably linked with the culmination of some part of work in agricultural fields or grasslands. For this holiday, common magical rites were combined with agriculture. Later, the custom was moved to the feast of the local patron saint.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies