Tytuł pozycji:
Model of Enterpreneurship and Social-cultural and Market Orientation of Small Business Owners in Poland
- Tytuł:
-
Model of Enterpreneurship and Social-cultural and Market Orientation of Small Business Owners in Poland
Modele przedsiębiorczości oraz orientacje społeczno-kulturowe i rynkowe drobnych przedsiębiorców w polsce
- Autorzy:
-
Walczak-Duraj, Danuta
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/632905.pdf
- Data publikacji:
-
2010-01-01
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe; 2010, 13, 5; 5-25
1508-2008
2082-6737
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of considerations of the text are the dominant socio-cultural and market orientations of small business in Poland. These orientations are related to the four dominant models of entrepreneurship in Poland: disaster, evolutionary, system and ethical, while their analysis is performed for three basic perspectives. Firstly, from the perspective of the basic functions that can perform these orientations in the development or slowing of the enterprise market. Secondly, from the perspective of the dynamics of technological change and accompanying uncertainties in the sphere of business. Thirdly, the spatial perspective: local, regional and global scales.In the development of SMEs in Poland crucial meaning is legislation, steadily adapted to EU regulations, especially to the European Charter for Small Enterprises. Research conducted in Poland by many authors provide data for doing so, to confirm the hypothesis that among small businesses a vital role in shaping their work situation did not continue to play the market mechanisms and orientations, but mainly socio-cultural factors.
Przedmiotem rozważań zawartych w tekście są dominujące orientacje społeczno-kulturowe i rynkowe drobnych przedsiębiorców w Polsce. Orientacje te odnoszone są do czterech dominujących w Polsce wzorów przedsiębiorczości: żywiołowej, ewolucyjnej, systemowej i etycznej, zaś ich analiza przeprowadzana jest z trzech zasadniczych perspektyw. Po pierwsze, z perspektywy podstawowych funkcji, jakie mogą pełnić te orientacje w procesie rozwoju lub spowalniania przedsiębiorczości rynkowej. Po drugie, z perspektywy dynamiki zmian technologicznych i towarzyszącej im niepewności w sferze działań biznesowych. Po trzecie, z perspektywy przestrzennej: lokalnej, regionalnej i globalnej.W rozwoju MŚP w Polsce podstawowe znaczenie mają również uregulowania prawne, systematycznie dostosowywane do regulacji unijnych, zwłaszcza zaś do Europejskiej Karty Małych Przedsiębiorstw. Badania prowadzone w Polsce przez wielu autorów dostarczają danych ku temu, by potwierdzić tezę, że wśród drobnych przedsiębiorców decydującą rolę w kształtowaniu ich sytuacji pracy odgrywają nadal nie mechanizmy i orientacje rynkowe, ale przede wszystkim czynniki społeczno-kulturowe.