Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Spór o status dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej

Tytuł:
Spór o status dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej
Dispute about the Status of General Didactics as a Scientific Discipline
Autorzy:
Gofron, Beata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/629007.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Wydawnictwo Uczelniane
Źródło:
Podstawy Edukacji; 2011, 4; 79-109
2081-2264
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main subject of deliberations is an issue of the status of general didactics as the scientific discipline in the situation of the paradigmatic change consisting on the transition from the positivist didactics to the interpretative (hermeneutic) didactics. Two lines of didactic research are presented: philosophical-humanistic and line of experimental explorations. The normative/descriptive (analytical) and theoretical/practical character of didactics is analysed. Consequences of accepting by didactics the objectivist position (behaviouristic didactics) and constructivist position (constructivistic didactics) are portrayed.

Głównym przedmiotem rozważań jest kwestia statusu dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej w sytuacji zmiany paradygmatycznej polegającej na przejściu od dydaktyki pozytywistycznej do dydaktyki interpretatywnej (hermeneutycznej). Przedstawione są dwie linie badań dydaktycznych: filozoficzno-humanistyczna i nurt badań eksperymentalnych. Analizowany jest normatywny/opisowy (analityczny) oraz teoretyczny/praktyczny charakter dydaktyki. Ukazane są konsekwencje przyjęcia przez dydaktykę stanowiska obiektywistycznego (dydaktyka behawiorystyczna) i konstruktywistycznego (dydaktyka konstruktywistyczna).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies