Tytuł pozycji:
Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej
- Tytuł:
-
Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej
From knowledge transfer to learning cognitive and existential autonomy
- Autorzy:
-
Łukasik, Beata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/628879.pdf
- Data publikacji:
-
2009
- Wydawca:
-
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Wydawnictwo Uczelniane
- Źródło:
-
Podstawy Edukacji; 2009, 2; 251-265
2081-2264
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Broadly comprehended requirements of nowadays’ civilization put the school in the need of undertaking tasks allowing to realize inspirative education. One of them seems to be preparing students to perceptive independence by authentic (receptive) participation in didactic process as well as existential independence among others by stimulating reflexivity of a subject upon his own activity. In the presence of the above it is indispensable to perfect methodological competences of a student, thanks to which he could cope with the largeness of information and create brand new knowledge out of the stores he already has (the basis of perceptive independence), as well as axiological competences which let to name the surrounding reality (the foundation of existential independence).
Szeroko pojmowane wymagania współczesnej cywilizacji stawiają szkołę w obliczu konieczności podejmowania zadań pozwalających na realizowanie edukacji inspirującej. Jednym z nich wydaje się wdrażanie ucznia do samodzielności poznawczej drogą autentycznego (receptywnego) uczestnictwa w procesie dydaktycznym oraz do samodzielności egzystencjalnej, m.in. poprzez stymulowanie refleksyjności podmiotu nad własnym działaniem. Wobec powyższego niezbędne staje się doskonalenie metodologicznych kompetencji ucznia, dzięki którym będzie on mógł poradzić sobie z wielością informacji i tworzyć wiedzę nową z zasobów już posiadanej (podstawa samodzielności poznawczej), a także kompetencji aksjologicznych umożliwiających interpretowanie i nadawanie znaczeń otaczającej rzeczywistości (fundament samodzielności egzystencjalnej).