Thesis. Jan Švankmajer’s Kunstkammer is a project with a complex constellation of meaning that defies clear-cut categorization in the context of Pomian’s theory of semiophores.
Discussed concepts. The paper describes the kunstkammer art project created by Jan Švankmajer, a Czech surrealist, in the context of Pomian’s theory of semiophores and compares it to traditional and historical equivalents, using the concepts of micro- and macrocosm, the world as a stage (Theatrum Mundi), hermeticism, and alchemy.
Results and conclusion. Jana Švankmajer’s Kunstkammer should be analyzed primarily in the individual and subjective context, rather than in the social one.
Originality/cognitive value of the approach. Pomian has described many examples of traditional kunstkammers, but there are also several modern collections that have not yet been described in the literature.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00