Tytuł pozycji:
Nazewnictwo współczesnych szkół tańca w aspekcie funkcjonalnym – na przykładzie szkół trójmiejskich
- Tytuł:
-
Nazewnictwo współczesnych szkół tańca w aspekcie funkcjonalnym – na przykładzie szkół trójmiejskich
Names of contemporary schools of dance in a functional aspect – as shown by the example of Tri-city schools of dance
- Autorzy:
-
Badyda, Ewa
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/627167.pdf
- Data publikacji:
-
2018-04-20
- Wydawca:
-
Uniwersytet Gdański. Wydział Filologiczny
- Źródło:
-
Język - Szkoła - Religia; 2018, 13, 2; 16-29
2080-3400
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article analyzes the names of Tri-City schools of dance. These onyms are quite new and have a marketing character. The material consists of 86 names. In the text, the functional aspect of the names is analysed and their following functions are discussed: a cultural, informative, identifying and a persuasive one. Also, the specificity of naming in the dance service industry has been brought out. That is a significant share of Spanish-language names and also including the names of school owners, masters of dance, into the structure of a name, which suggests the highest training standards and direct contact with the dancing elite. The persuasive function of names is aimed at creating a positive image of the school and arousing interest in its offer. The names build positive associations related to the school as an educational center, a teaching process itself and the school’s community. They suggest benefits that can be enjoyed by a participant of a dance training, both physical and those resulting from meeting his various mental needs.
Artykuł poddaje analizie nazwy trójmiejskich szkół tańca. Stanowią one w większości nową warstwę onimiczną i mają charakter chrematonimów marketingowych. Materiał stanowi 86 nazw. Analiza dotyczy aspektu funkcjonalnego nazw: wyróżnione zostały funkcja kulturowa, informacyjna, tożsamościowa i perswazyjna. Wydobyta została specyfika nazewnictwa branży. Stanowi o niej znaczący udział nazw hiszpańskojęzycznych oraz budowanie tożsamości szkoły poprzez włączanie do struktury nazw antroponimów właścicieli, mistrzów tańca, co pośrednio sugeruje najwyższe standardy szkolenia i bezpośredni kontakt z elitą środowiska. Funkcja perswazyjna nazw nastawiona jest na wykreowanie pozytywnego wizerunku szkoły oraz stworzenie zachęty do skorzystania z jej oferty. Nazwy budują pozytywne asocjacje związane ze szkołą jako ośrodkiem edukacyjnym, samym procesem nauczania, jej społecznością oraz sugerują indywidualne korzyści, które odnieść może uczestnik szkolenia tanecznego: fizyczne i wynikające z zaspokajania różnorodnych potrzeb psychicznych.