Ocena zmian struktury przestrzennej gospodarstw rolnych spowodowanych prze-jęciem części gruntów pod pas autostrady na przykładzie autostrady A1 Evaluation of changes in the spatial structure of farms caused by taking over part of land for motorway belt on example of A1 motorway
Oszacowanie wpływu budowy autostrady na zmianę przydatności gruntów
rolnych przeprowadzono za pomocą uproszczonej metody opracowanej przez autora.
Opiera się ona na analizie przebiegu osi autostrady i wykorzystaniu podstawowych
parametrów takich jak szerokość pasa drogowego, rozłóg działek czy
rozmieszczenie dróg i wiaduktów. Pod uwagę wzięto także cechy gruntów, które
informują o ich przydatności rolniczej i mogą zostać użyte do określenia skutków
realizacji tego typu inwestycji.
Analizie został poddany odcinek znajdujący się w bliskim sąsiedztwie miasta
Łódź. Przebiega on przez siedem wsi należących do dwóch gmin Stryków
i Nowosolna. Jego długość wynosi 7,145 km. Rozpatrywany fragment został podzielony
na dwie części w zależności od gminy w której jest położony.
Autostrada przebiega głównie przez grunty rolne klasy średniej. Przecina
21 dróg z czego 5 wyposażonych będzie w wiadukty. Przeciętna odległość między
drogami wzroście zatem czterokrotnie. Wartość dochodowa zostanie obniżona na
obszarze o powierzchni 300,92 ha. Jego wartość oszacowano na 11507,9 jednostek
zbożowych. W każdym z analizowanych przypadków stwierdzono, iż negatywne
oddziaływanie autostrady spowoduje około 80-procentową utratę wartości dochodowej
gruntów rolnych. Na pozostałe 20 % składać się będzie przyrost transportu
i pogorszenie rozłogu działek.
Estimation of the influence of motorway construction on the changes of agricultural
land usefulness was carried out using simplified method elaborated by
the author. It is based on the analysis of the course of the motorway axis and on
the use of essential parameters such as width of the total land requirement, plots
layout, or the arrangement of the roads and viaducts. Also other features of the
land were taken into consideration. They inform about the agricultural usefulness
of the land and may be used by determination of consequences of such investment
realisation.
Analysis was performed on a road section in the vicinity of Łódź. The road
runs across seven villages in two communes – Stryków and Nowosolna. The section
length is equal 7.145 km. The road section under consideration is divided in
two parts depending on the commune in which is situated.
The motorway runs for the most part through the arable land of the average
class. It crosses 21 roads. 5 of them will be equipped with viaducts. The average
distance between roads will be increased four times. Profit-making value will
be reduced on the area of 300.92 hectars. It is estimated on 11507.9 cereal units.
It has been affirmed in every case, that the negative influence of the motorway will
cause about 80% of the loss of the profit-making value of agricultural land. Remaining
20 % will be caused by the increase of transportation and deterioration of
the plots layout.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00