Konstrukcja budżetów lokalnych grup działania w Polsce na przykładzie budżetu Stowarzyszenia Rozwoju Orawy Constructing budgets for local activity groups in Poland on an example of the budget of Orawa Development Association
Lokalne Grupy Działania to nowe organizacje w przestrzeni życia społecznego
na polskiej wsi. Zostały zainicjowane zaraz po wejściu naszego kraju
w struktury UE poprzez „Pilotażowy Program Leader+” w ramach Sektorowego
Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego
oraz rozwój obszarów wiejskich”. Jego celem było pobudzenie aktywności środowisk
wiejskich i ich zaangażowanie w tworzenie oraz realizację lokalnych strategii
rozwoju. Kolejnym impulsem do organizowania się społeczności lokalnych
w LGD była perspektywa wyboru do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013 – osi IV Leader).
Te wyraźnie akty mobilizacji społeczności lokalnych pokazują, że stworzenie
pewnych instrumentów i zachęt w postaci realnych możliwości rozwoju mobilizuje
środowiska wiejskie do działania. Mimo że środki przeznaczone na realizację
osi IV PROW nie są duże (stanowią zaledwie ok. 4,5% budżetu programu), są dla
środowisk lokalnych impulsem do myślenia o rozwoju, następnie koncentrowania
energii i zasobów wokół tego rozwoju oraz szukania nowych, niestandardowych
sposobów prowadzących do podnoszenia jakości życia na obszarach wiejskich.
Celem artykułu jest przedstawienie ogólnych zasad konstruowania budżetu
dla LGD w kraju oraz charakterystyka budżetu LGD Stowarzyszenie Rozwoju
Orawy na tle budżetów LGD w Polsce.
Local activity groups are new organizations in the sphere of social life in
Polish rural areas. They were initiated immediately after Poland’s accession to
the EU structures owing to Leader +” Pilot Programme in the framework of
“Sectoral Operational Programme of restructuring and modernization of food
sector and rural development”. Its objective was inspiring activity of rural communities
and involving them in creating and realization of local development
strategies. Another impulse for self-organization of local communities into LAGs
was a potential selection of Local Development strategy for realization (in the
framework of Rural Development Programme 2007-2013 – axis IV Leader). These
activities apparently mobilizing local communities show that creating certain instruments
and encouragement through real possibilities of development mobilize
rural communities for action. Despite the fact that the funds allocated to realization
of RDP are not substantial (constituting only c.a. 4.5% of the programme
budget), they provide an impulse for local communities to think about a development
and concentrate their energy and resources on this aim, as well as seeking
new, not standard ways leading to life quality improvement in rural areas.
The article aims at presenting some general rules of constructing budgets
for LAGs in Poland and characteristics of the budget of LAG Orawa Development
Association with reference to budgets of other LAGs in Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00