Przedstawiono wyniki badań dotyczących infrastruktury transportowej
(liniowej i punktowej badanych gospodarstw w kontekście wieku
rolnika. W miarę wzrostu wieku rolnika maleje powierzchnia gospodarstwa
wyrażona ilością ha UR od 35,63 do 20,34 ha UR. Wyposażenie
w środki transportowe w sztukach na gospodarstwo, przy średniej 2,23
waha się od 2,23 (najniższy wiek) do 1,95 (wiek najwyższy). Fakt ten
w połączeniu z wielkością gospodarstwa może świadczyć o wyższej
efektywności pracy – wynikającej z doboru właściwych środków i lepszej
organizacji ich pracy, lub o większym korzystaniu z usług transportowych.
W transporcie wewnętrznym, przy średniej odległości 2,91
wyraźnie w miarę wzrostu wieku rolnika występuje tendencja korzystna
tendencja zniżkowa. Przy znacznej odległości średniej w transporcie zewnętrznym
15,25 km w miarę wzrostu wieku rolnika następuje wyraźne
jej zmniejszenie. Znamienny jest fakt zróżnicowania wielkości działek,
średnio i we wszystkich wydzielonych grupach (od 0,09 do 14,00 ha).
Wymiary podwórka umożliwiające bezkolizyjne manewrowanie danym
rodzajem środka wskazują, iż w około 30% gospodarstw można dokonywać
bezkolizyjnych manewrów zawracania – najkorzystniejsza sytuacja
w tym zakresie występuje w grupie B. Kolejne elementy infrastruktury, jak szerokość wjazdu oraz nośność przepustu nie stanowią ograniczeń
w możliwości zastosowania nowoczesnych środków transportowych.
This paper presents results of research on transportation infrastructure
(line and spot) of the examined farms within the context of farm owner’s
age. Farm size expressed in ha of farming area decreases noticeably from
35.63 to 20.34 along with an increase in farmer’s age. Equipment in transportation
means expressed in pieces per farm, varies from 2.23 (youngest)
to 1.95 (oldest), with the average of 2.23. This, fact, in combination
with farm size, may prove better work efficiency resulting from selection of
proper means and better work organization or increased use of transportation
services. In internal transportation, with the average distance of 2.91,
there is a favourable decreasing tendency along with an increase in farmer’s
age. With a considerable average of 15,25 km for external transportation,
there is a visible decrease along with an increase in farmer’s age. The
average allotment size and diversification of averages for each group (from
0.09 to 14.00 ha) is characteristic. The size of farmyard which allows for
non-collision operation of a given transportation means show that in circa
30% non-collision turning back manoeuvre is possible. The most favourable
condition in regard to this aspect occur for group B. Other elements
of infrastructure, such as the width of entrance and load capacity of culvert
do not pose any limitations on use of modern transportation means.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00