Strefy dostępności do działek uwzględniające zmiany ich długości oraz odległości między drogami Zones of access to lots with allowance for changes in their lengths and distances between roads
Jednym z najważniejszych celów procesu kształtowania układu gruntowego
wsi w trakcie prac scaleniowych jest tworzenie korzystnych warunków funkcjonowania
występujących na danym obszarze gospodarstw rolnych. Cel ten może
zostać osiągnięty poprzez zaproponowanie układu gruntowego, który w jak największym stopniu zmniejszy koszty związane z uprawą poszczególnych działek
wchodzących w skład gospodarstw rolnych. Niewątpliwie jednym z najważniejszych
czynników decydujących o możliwościach projektowania nowego układu
gruntowego jest sieć transportu rolnego na rozpatrywanym obszarze, a elementem
ściśle z nim powiązanym zagadnienie wyboru sposobu dostępności działek z dróg.
Ustalenie najkorzystniejszego w danym przypadku sposobu dostępności
z dróg do działek nie jest zadaniem oczywistym, ponieważ zależy on między innymi
od odległości między drogami oraz od długości działek. Czynniki te są ze
sobą w sposób oczywisty powiązane, ale ich wzajemne oddziaływanie na optymalną dostępność do działek jest zagadnieniem stosunkowo skomplikowanym.
Prezentowany artykuł przedstawia wyniki badań nad wyznaczeniem granicznych
wielkości takich cech działek jak ich długość oraz powierzchnia, przy
których powinna następował zmiana sposobu dostępności tych działek z dróg.
Przedstawione rozważania poszerzają wiedzę na temat zasad kształtowania układu
gruntowego wsi.
One of the most important aims of the development process of the ground
lay-out of a village in the course of scale-integration work is to create favourable
functioning conditions in a given rural area . This aim may be achieved by introduction
of a ground lay-out which the most effectively will reduce the costs connected
with cultivation of particular lots belonging to farms. Undoubtedly, one of
the most important factors determining development possibilities of a new ground
lay-out is the rural transport network in a discussed area along with the relevant
issue of selection of a way of road access to the lots.
Determination of the most economical way of road access to the lots in a
particular case is not an evident task because it depends, among others, on the
distance between the roads and the lengths of the lots . These factors are evidently
related and the effect of their mutual interaction on the optimum access to the lots
is a relatively sophisticated issue for calculation reasons.
The presented article shows the results of the research on determination of
limiting values of such lot features as their lengths and areas as well as surface
which should involve a change of a way of road access to the lots. The presented
idea broadens the knowledge in the scope of development of the ground lay-out of
a village.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00