Zarówno dla konsumenta (turysty), jak i producenta (przedsiębiorcy) usług hotelowych, bardzo ważną cechą hotelu jest jego lokalizacja. Atrakcyjna lokalizacja obiektu oraz odpowiednio dopasowany do niej program usługowy, decydują bowiem o poziomie rentowności, a w konsekwencji o perspektywach rozwojowych przedsiębiorstwa hotelowego. Jednym z etapów procedury wyboru najbardziej odpowiedniej lokalizacji hotelu jest wyodrębnienie czynników decydujących o jej wyborze. W sposób najbardziej ogólny czynniki te można podzielić na te, które dotyczą walorów popytu oraz walorów zasobów (podaży). Należy jednak zazna-czyć, że obok tych dwóch grup czynników ważną przesłanką decydującą o lokalizacji hotelu mogą być także działania władz lokalnych mające na celu sty-mulowanie rozwoju inwestycji hotelowych na obszarach recepcyjnych. Celem po-znawczym pracy jest próba określenia najważniejszych kryteriów wyboru lokalizacji obiektów hotelowych. Do określenia najważniejszych czynników decydujących o lokalizacji hoteli wykorzystano dwie metody badawcze: metodę dokumentacyjną oraz metodę sondażu diagnostycznego. Na pierwszym etapie badań wykorzystano metodę dokumentacyjną (obserwacji pośredniej), w obrębie której pozyskano dane statystyczne ze źródeł wtórnych, dotyczące hoteli zlokalizowanych w Opolu. W ramach drugiego etapu badań, w oparciu o metodę sondażu diagnostycznego zastosowano wywiad pogłębiony, skategoryzowany o charakterze jawnym. Narzędziem badawczym był kwestionariusz wywiadu skonstruowany przez autora dla potrzeb pracy, złożony z pięciu pytań otwartych dotyczących czynników lokalizacji oraz z metryczki. Dobór próby do badań miał charakter losowy, gdyż wybrano 5 z 9 opolskich przedsiębiorstw hotelowych, których właściciele zgodzili się na udział w badaniu. Wzrost ruchu turystycznego oraz siły nabywczej turystów, dobrze rozwinięta infrastruktura ogólna i wynikająca z niej dostępność komunikacyjna, wysoka atrakcyjność turystyczna Opola, zachęty ze strony władz lokalnych oraz dostęp do odpowiednich gruntów po atrakcyjnych cenach to główne czynniki decydujące o miejscu usytuowania analizowanych obiektów hotelowych. Większość badanych właścicieli hoteli nie rozpatrywało alternatywnych lokalizacji swoich obiektów, zaś najważniejszymi źródłami wiedzy wykorzystywanymi na etapie podejmowania decyzji inwestycyjnych były: wiedza i doświadczenie właściciela, analiza rynku oraz doradztwo firm konsultingowych.
Both for the consumer (tourist) and pr
oducer (entrepreneur) of hotel services, a very important feature of the hotel
is its location. Attractive location and
service program properly matched to it, deci
de in fact on the level of profitability,
and consequently on the development prospects
of the hotel. One of the steps in the
procedure of choosing the most suitable lo
cation is to identify factors that determine the choice. In the most general way,
these factors can be divided into those
that relate to demand values and supply va
lues. It should be noted that apart from
these two groups of factors important cond
ition for determining the location of the
hotel can also be a local authorities acti
ons to stimulate the development of hotel
investments in the areas of reception. Th
e cognitive aim of this study was to determine the most important criteria for de
termining the location of hotels. To determine the most important factors for lo
cation of hotels two methods were used:
documentary method and the method of diagnostic
survey. At the first stage of the
research documentary method (indirect obs
ervation) was used, in which the statistical data from secondary
sources were obtained concerning hotels located in
Opole. In the second stage of rese
arch, based on a diagnostic survey method,
categorized, confidential, in-depth interv
iew was used. The research tool was an
interview questionnaire designed by the aut
hor for this study, consisting of five
open questions concerning the location fa
ctors and the metric. Selection of the
sample for testing was random in nature, as
five of the nine hotel enterprises were
selected whose owners agreed to participate
in the study. The increase in tourist
traffic and purchasing power of touris
ts and well developed infrastructure and
consequently, transport accessibility, high t
ourist attractiveness of Opole, incentives from local authorities and access to in
teresting properties in attractive prices
are the main factors determining the locati
on of the hotels studied. Majority of the
surveyed hotel owners were not considering
alternative locations of their facilities,
and the most important sources of knowle
dge used to making investment decisions
were: knowledge and experience of the ow
ner, market analysis and advisory services of consulting firms.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00