Ocena istniejącego stanu infrastruktury społecznej na podstawie badań ankietowych prowadzonych w szkołach Evaluation of existing condition of the social infrastructure based on the questionnaire survey conducted in schools
W artykule przedstawiono stan infrastruktury społecznej ze szczególnym
uwzględnieniem szkolnictwa. Badaniami objęto wybrane sołectwa w gminach
znajdujących się w województwach: małopolskim, łódzkim oraz podkarpackim.
Poziom wyposażenia infrastrukturalnego w tych rejonach określono na podstawie
danych zebranych w ankietach, skierowanych do uczniów szkół podstawowych
klas 4–6. Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół w miejscowościach
Przyłęk i Jaźwiny – teren wiejski, Więcławice Stare obszar podmiejski i miasto
Kraków.
Ankieta zawierała pytania zamkniętych i otwarte. Kwestionariusz dotyczył
dwóch zagadnień, pierwsza jego część dotyczyła infrastruktury komunikacyjnej
druga, zaś zaplecza technicznego do prowadzenia zajęć poza lekcyjnych. W pytaniach
otwartych uczniowie mieli możliwość zaproponowania własnych rozwiązań
problemu i sugestii.
Przeprowadzona analiza infrastruktury może przyczynić się do wszczęcia
procedur przez gminy, ubiegania się o dofinansowania inwestycji w dziale edukacji
jak również korzystania z funduszy pomocowych UE. Obraz jakości potencjału
infrastrukturalnego daje podstawę do podejmowania strategicznych decyzji przez
jednostki zarządzające.
Rola i znaczenie programowania rozwoju regionalnego oraz wszelkich
związanych z nim procedur planistycznych systematycznie wzrasta. Wprowadzony
od stycznia 1999 roku nowy podział administracyjny kraju wymaga nowej inwentaryzacji
lokalnych zasobów, w tym infrastruktury. Powstaje również konieczność
dostosowania polskiego modelu sterowania rozwojem regionalnym do warunków wymaganych w Unii Europejskiej [Gruszczyński 1999a], [Gruszczynski,
Kwapisz 2000a].
The paper presents condition of the social infrastructure allowing of education.
The researches were carried in chosen rural administrative units in the
following Provinces: Malopolska, Lodz, and Podkarpackie. The level of infrastructural
equipment in these regions was fixed on the open-ended questionnaire.
It was directed to the pupils of primary schools. The researches were carried in
Przylek and Jazwiny (rural area), Wieclawice Stare (suburban zone) and city of
Krakow.
The survey form has open-ended and closed-ended questions. There were
two important problems. The first concerns the social infrastructure, the second a
technical backup for the additional classes/lessons. The pupils could propose their
own ideas and suggestions in the open-ended questions.
Such infrastructural analysis is a good basis to apply for co-financing of
the leaded educational investments from commune’s resources or EU funds.
Recognition of the quality of infrastructural equipment is fundamental for
strategic decision making in managing bodies.
The role and significant of regional development and planning procedures
are systematically rising. From the 1999 there is a new territorial division in Poland.
It requires a new, actual stocktaking of local resources, in particular- infrastructure.
There is also a need to adapt a Polish model of regional development
steering to the conditions required in the European Union [Gruszczyński 1999a],
[Gruszczynski, Kwapisz 2000a].
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00