Ujemna temperatura powietrza, opady atmosferyczne oraz wiatr pogarszają techniczne warunki wykonania robót konserwacyjnych, a także mają wpływ na bezpieczeństwo pracy. Skutkiem rozpatrywanych zdarzeń pogodowych są opóźnienia w wykonywaniu robót oraz zwiększenie ich kosztów wskutek robót dodatkowych. Potencjalna strata finansowa, jaka może dotknąć przedsiębiorstwo wskutek niekorzystnych warunków pogodowych określana jest jako ryzyko pogodowe. W pracy dokonano oceny poziomu tego ryzyka w robotach konserwacyjnych na ciekach.
W tym celu przeprowadzono analizę kształtowania się pogody w okolicach Wrocławia w latach 2000-2011. Rozpatrywano trzy czynniki pogodowe - temperaturę powietrza poniżej 0°C, opady deszczu i śniegu oraz prędkość wiatru. Analizę przeprowadzono na podstawie danych meteorologicznych uzyskanych ze stacji Wrocław Port Lotniczy. Oceny dokonano dla okresu zalecanego do prowadzenia robót konserwacyjnych na ciekach tj. od 1września do 31 grudnia.
Na podstawie uzyskanych danych określono częstość występowania dni,
w których warunki pogodowe stanowiły przeszkodę w wykonawstwie robót konserwacyjnych. Analiza wykazała, że niekorzystne warunki pogodowe dla realizacji robót w rozpatrywanym okresie występowały często. Na podstawie uzyskanych danych stwierdzono, że w wykonawstwie robót konserwacyjnych ryzyko pogodowe kształtuje się na poziomie średnim we wrześniu i październiku oraz jest duże
w listopadzie. W grudniu zaś nie należy wykonywać robót konserwacyjnych.
Occurence of minus air temperature, precipitation and wind worsen technical
conditions of the performance of maintenance works and it also has an impact
on the occupational safety. Some of the results of considered weather events are
the delays in the performance of particular works and an increase of their costs in
a result of additional works. Potential financial loss that may influence enterprise
in a result of unfavourable weather conditions is determined as the weather risk.
In the following research the level of the risk in maintenance works in watercourses
was assessed. The analysis of the weather forms was conducted in Wroc
aw between 2000 and 2011 for that purpose. Three weather conditions such as
the air temperature below 0, rainfall, snowfall and the velocity of the wind were
considered. Analysis was conducted basing on the data obtained from the Wroclaw
Airport station. It was performed for the period recommended for the performance
of maintenance works in watercourses from the 1st to the 31st of December.
Frequency of the days occurence while weather conditions constituted an
obstacle was determined basing on the obtained data. The analysis revealed that
unfavourable weather conditions occurred often in realization of the works in the
considered period of time. The data suggests that the greatest risk in the performance
of maintenance works occurs in November while in September and October it
is lower. It was also reported that in December maintenance works shouldn`t be
performed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00