Dotychczasowe doświadczenia związane z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej Current experiences in implementation of the Water Framework Directive 2000/60/EC in Poland
Na tle dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem
przepisów prawnych Unii Europejskiej, dotyczących gospodarki wodnej,
zaprezentowano potencjalne punkty krytyczne wdrażania Ramowej Dyrektywy
Wodnej (RDW) 2000/60/WE w Europie i w Polsce. Przy ocenie
możliwych zagrożeń uwzględniono organizację procesu wdrażania, jego
finansowanie i harmonogram, jak również problematykę danych.
Napięty harmonogram wdrażania Dyrektywy opiera się na sześcioletnich
cyklach planowania, z ustaloną logiczną sekwencją poszczególnych
działań. Terminowe zrealizowanie każdego z działań pozwala
przejść do kolejnego punktu harmonogramu. W tym celu przy wdrażaniu
przepisów unijnych konieczne jest skoordynowanie prac i współdziałanie
wszystkich instytucji zaangażowanych w całym procesie.
Jedynie mobilizacja i integracja środowisk związanych z gospodarką
wodną pozwolą na opracowywanie najlepszych rozwiązań, które
pozwolą na całkowite wdrożenia postanowień RDW.
W ramach wykonanych zadań, zawartych w Dyrektywie, w niniejszym
artykule skupiono się na doświadczeniach związanych z realizacją:
„Oceny zagrożenia nieosiągnięcia celów środowiskowych dla
scalonych części wód”, oraz „Oceny ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych”
w pilotażowej zlewni górnej Wisły na obszarze działania
Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej w Krakowie i Gliwicach.
W zadaniu pierwszym, wynikającym z konieczności opracowania zakresu
niezbędnych działań dla zlewni, w pierwszej kolejności, zgodnie
z ustaloną w tym celu procedurą, przeprowadzono analizę presji i oddziaływań
antropogenicznych dla scalonych części wód powierzchniowych.
W dalszym etapie określono dla nich cele środowiskowe, które
mają doprowadzić do osiągnięcia dobrego stanu wód do roku 2015. W ramach realizacji zadania drugiego dokonano oceny ryzyka nieosiągnięcia
celów środowiskowych scalonych części wód, opierając się na
analizie założeń dotyczących stanu chemicznego i morfologicznego dla
każdej scalonej części wód.
W ramach zebranych doświadczeń związanych z wdrażaniem
RDW, autorzy zwracają uwagę na problemy, tj.: brak danych i trudności
związane z dostępem do danych już istniejących, trudności związane
z finansowaniem prac i terminowością ukończenia prac w poszczególnych
punktach harmonogramu wdrażania RDW, które mogą mieć znaczący
wpływ na właściwą kontynuację działań w tym procesie.
In comparison with previous achievements connected with implementation
of the European Union legislation related to the water resources management, the
potential critical points of the Water Framework Directive implementation in Europe
and in Poland are presented. In assessment of potential risk, organization of the
implementation process, its financing and schedule, as well as data issues were considered.
The demanding schedule of the Directive implementation is based on six-year
cycle of planning, with established logical sequence of particular actions. Realization
of each action on time, let us to go to the next point of the schedule. In order to implementation
European regulations coordination of work and cooperation among all
institutions involved in the whole process is necessary. Only mobilization and integration
of circles connected with water resources management, allow to work out the
best solutions, which allow to fully implement of the WFD resolutions.
From among already finished work related to the Directive, in this paper
Authors focused on experience connected with realization: “Assessment of the hazard
that aggregated water bodies will fail to meet the environmental quality objectives”
and “Assessment of the risk that aggregated water bodies will fail to meet the environmental
quality objectives” in pilot catchment area of Upper Vistula in the Regional
Water Authorities in Cracow and Gliwice activity area. In the first task, which
is a result of necessity to prepare programme of measures for the particular catchments,
firstly, in harmony with established for this purpose procedure, the analysis
of anthropogenic pressures and impacts for aggregated surface water bodies were
done. Environmental objectives, which should result in a good status for water bodies
by 2015 year, were determined in the next stage. In the second task the assessment
of the risk that aggregated water bodies will fail to meet the environmental quality
objectives was made for each water body and was based on assumptions related to
chemical and morphological status.
From among collected experiences connected with implementation of the WFD,
Authors are taken up of problems such as: lack of data and difficulties with access to
existing data, financial difficulties and the problems with prompt completion of work
at each point on the timetable of the WFD implementation, which could have a significant
influence on the proper continuation of actions in this process.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00