Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polityczność sztuki. Analiza pracy Zbigniewa Libery pt. LEGO. Obóz koncentracyjny z 1996 roku

Tytuł:
Polityczność sztuki. Analiza pracy Zbigniewa Libery pt. LEGO. Obóz koncentracyjny z 1996 roku
An Analysis of Zbigniew Libera’s Lego. Concentration Camp from 1996
Autorzy:
Lorenc, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/616695.pdf
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
art
diplomacy
Zbigniew Libera
Holocaust
sztuka
polityczność
Źródło:
Przegląd Politologiczny; 2012, 3; 81-96
1426-8876
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The objective of the paper is to analyze Zbigniew Libera’s Lego. Concentration Camp from 1996, which is considered to be one of the most important Polish works of art in the 1990s. Lego exemplifies the problem of the politicality of art which consists of art’s involvement in politics. The considerations on the permeation of the fields of politics and esthetics constitute a sig- nificant part of the work of French philosopher Jacques Ranciere, whose concepts provide the theoretical foundations for the analysis of Libera’s Lego. The juxtaposition of toys with the symbol of the Holocaust raises questions about the role of art in uncovering the discourse of power as understood by Michel Foucault, the influence of public policies (cultural, educational policies and the policy towards the past) on art and the borders of commercialization and trivialization of the symbols of collective memory. Libera’s Lego is a transgressive work, representing the trend of so-called critical art in modern Polish art. The artist used artistic methods to break the cultural taboo that concerns the presentation of the non-presentable. Libera showed the past and the present, the former by re- ferring to the topic of the Holocaust, indicating the pragmatism of the Nazi system, and the lat- ter by uncovering the laws of the teaching process, carried out by means of repeating patterns. Above all, however, Libera showed that artistic activity can be a form of expressing interests and can influence the shape of public policies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies