Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Processes of change in academia – the impact of government and market

Tytuł:
Processes of change in academia – the impact of government and market
Procesy zmian w nauce - wpływ władzy i rynku
Autorzy:
Rosicki, Remigiusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/616134.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
fetishization of education
development of science
higher education
market
reproduction of labour force
fetyszyzacja edukacji
rozwój nauki
szkolnictwo wyższe
rynek
reprodukcja siły roboczej
Źródło:
Przegląd Politologiczny; 2013, 3; 183-200
1426-8876
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W tekście podjęto problematykę związaną z rozwojem uniwersytetów i szkolnictwa wyższego w wymiarze globalnym i na przykładzie Polski. Dla zobrazowania podjętego problemu skupiono się na: (1) idei autonomii i elitaryzmu uczelni w perspektywie historycznej i współczesnej, (2) ułudzie elitaryzmu wykształcenia i awansu społecznego jaki się jemu przypisuje, (3) micie elastyczności wykształcenia generowanego m.in. przez polityków. W tekście wskazano na główne procesy zachodzące w nauce: (1) z wiekami następowało znoszenie autonomii uniwersytetów, (2) usuwany jest “humanistyczny etos” uniwersytetów, (3) uniwersytety przekształcane są w “wyższe szkoły zawodowe”, (4) szkolnictwo wyższe rozwijane jest jako jeden z sektorów usług, (5) uniwersytety przekształcane są w instytucje odpowiedzialne za rynek pracy, (6) uniwersytety wpisywane są w “logikę działania wolnego rynku”, (7) wzrasta liczba wykształconych, (8) następuje fetyszyzacja wykształcenia, (9) podtrzymywany jest mit elastyczności wykształcenia i wielokierunkowości w kontekście ograniczonej chłonności rynku pracy, (10) rozwijane są systemy odpłatności za studia w szkolnictwie publicznym.

The paper describes the problems associated with the development of universities and higher education on a global scale and based on the example of Poland. To illustrate the subject, the research focuses on: (1) the idea of university autonomy and elitism from a historical and contemporary perspective, (2) the delusion of elitism and social advancement of education which is attributed to it, (3) the myth of flexibility of education generated among others by politicians. The text indicates the main processes in academia: (1) centuries long removal of the autonomy of universities, (2) the ‘humanistic ethos’ of universities is also removed, (3) universities are transformed into ‘vocational colleges’, (4) higher education is developed as one of the service sectors, (5) universities are transformed into institutions responsible for the labour market, (6) universities are entered in the ‘logic of the free market’, (7), the number of the educated is increasing, (8) the fetishisation of education, (9) the myth of flexibility of education and the its multifunctionality in the context of limited absorption capacity of the labour.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies