Elementy teorii masowej obsługi w organizacji stacji przeładunkowych odpadów komunalnych Elements of mass service theory in organization of municipal waste transfer stations
W artykule przedstawiono najistotniejsze zagadnienia dotyczące
teorii masowej obsługi (teorii kolejek) przydatne w organizowaniu stacji
przeładunkowych odpadów komunalnych. W nowoczesnej gospodarce
odpadami stacje przeładunkowe (miejsce tymczasowego składowania
odpadów) stanowią ważne zagadnienie, mając wpływ na sposób wywozu
odpadów na dalsze odległości i przy mniejszych kosztach. Wszystkie
elementy składowe stacji przeładunkowej są z sobą wzajemnie powiązane
przez proces technologiczny.
Celem pracy jest wskazanie na możliwość wykorzystania teorii
kolejek jako narzędzia usprawniającego pracę na terenie stacji przeładunkowej.
Dla zilustrowania zagadnienia przeanalizowano przykład
występujących kolejek na terenie stacji przeładunkowej. Do obliczeń
przyjęto hipotetyczne dane wejściowe. W artykule przedstawiono także
najistotniejsze pojęcia związane ze stacjami przeładunkowymi oraz zarys
teorii kolejek w wymiarze użytecznym w organizowaniu pracy stacji
przeładunkowych odpadów komunalnych.
Do założeń projektowych przyjęto następujące dane wyjściowe
złożone głównie z ilości odpadów w kolejnych latach eksploatacji stacji
przeładunkowej (15–20 lat), średnich generowanych odpadów
(kg/osoba/dzień), powierzchni terenu obsługiwanego przez stację (ilość
mieszkańców), średniej stopy generowania odpadów (tona/dzień),
a następnie dane związane z bieżącą pracą stacji jak: średniej stopy generowania
odpadów (7 dni/tydzień), średniej stopy odprowadzania odpadów
(6 dni/tydzień), ilości dni ze szczytowym obciążeniem, projektowaną
przepustowość dni szczytowych (tony/dzień), zatrudnienie
w godzinach szczytowych oraz projektowaną przepustowość w godzinach
szczytowych (tony/godz.). Powyższe parametry dotyczą odpadów komunalnych, ich ilości
oraz nierównomierności dostaw w ciągu dni tygodnia i godzin szczytowych.
Z tymi problemami wiąże się dobór sprzętu realizującego zadania
stacji (np. sprzęt transportowy, sprzęt technologiczny, potrzebne powierzchnie
technologiczne itp.).
Przy zastosowaniu teorii kolejek można zrównoważyć pracę tych
składowych w jeden ciąg technologiczny. Prześledzono początkowy etap
tego ciągu, czyli pierwsze miejsce tworzenia się kolejek (kolejka przed
wagą samochodową). Dla pełnej analizy zagadnienia rozważono trzy
warianty modeli kolejek (z jednym lub wieloma kanałami obsługi oraz
z jednym lub wieloma strumieniami wejść).
Po przeanalizowaniu wariantów najlepszym rozwiązaniem ze
względu na długość kolejki oraz czas oczekiwania w kolejce okazał się
wariant z wielokanałowym systemem obsługi (jednym strumieniem
zgłoszeń oraz dwoma kanałami obsługi).
Przedstawione w pracy modele kolejek (jednokanałowy i wielokanałowy)
mogą zostać wykorzystane (przy zastosowaniu zaproponowanych
w pracy wzorów) w organizowaniu stacji przeładunkowej.
The article addresses the most important issues of the mass service theory
(queuing theory) useful for organization of municipal waste transfer stations. In
modern waste management transfer stations (temporary waste deposition sites) are a
most important issue, since they influence the way of waste transport to further distances
and at lower costs. All elements composing the transfer station are interrelated
by a technological process.
The work aims highlight a potential utilization of queuing theory as a tool
make more efficient the work at a transfer station. Examples of queues which
happen at transfer stations were analyzed to illustrate the problem. Hypothetical
data were used for computations. The article presents also the most important terms
connected with transfer stations and an outline of queuing theory in its queuing theory
in its aspect serviceable in the organization of work at municipal waste transfer
stations.
The input data assumed for the project, comprised mainly the waste quantity
produced in the subsequent years of the transfer station operation (15-20 years),
mean generated wastes (kg per person per day), the area serviced by the station (the
number of inhabitants), mean rate of waste generation (tone per day) and also data
pertaining to the current operation of the station, such as: mean rate of waste generation
(7 days a week), mean rate of sewage disposal (6 days per week), number of
days with peak load, projected throughput (tones per day), employment at peak hours
and planned throughput at peak hours (tones per hour).
The parameter stated above concern municipal wastes, their amount and irregularity
of supplies during the week and peak hours. These problems involve
proper selection of the equipment to realize the station tasks (e.g. transport equipment,
technological equipment, necessary technological areas, etc.) Application of the queuing theory allows to balance work of these components
in a single technological sequence. The initial stage of this sequence was studied, i.e.
the first place where queues are formed (a queue by the car scale). Three variants of
queues model were discussed for the full analysis, i.e. with one or many service channels
or with one or many entry streams.
An analysis of all variants showed that the option with multi channel service
system (one entry stream and two service channels) was the best solution due to
queue length and queuing time.
The queuing models (one channel and multi channel) presented in the work
(using the formulas suggested in the paper) may be utilized for organization of transfer
station operations.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00