Wykorzystanie wiedzy z kursu programowania w praktyce inżynierskiej Applying knowledge gained from a computer programming course to engineering practice
W rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego znaleźć można
załącznik, który określa standardy kształcenia dla kierunku studiów „Geodezja i
Kartografia” stopnia I, między innymi w zakresie informatyki. Autor od wielu lat
łączy nauczanie programowania z praktyką inżynierską i nie ma wątpliwości co
do celowości wzbogacenia umiejętności inżyniera geodety o tworzenie programów
komputerowych, zdarza się jednak, że celowość nauczania programowania poddawana
jest w wątpliwość i to zarówno przez studentów jak i nauczycieli akademickich.
Opisany w niniejszym sposób rozwiązania problemów, które pojawiły się
podczas wykonywania modernizacji mapy numerycznej, stanowi w opinii autora
silny argument popierający tezę o celowości kształcenia w tym zakresie. Przedsiębiorstwo,
którym opiekował się autor, podjęło się wykonania prac, których celem
była poprawa kartometryczności mapy numerycznej zawierającej wybrane obiekty
bazy danych geoprzestrzennych. Dotrzymanie terminu modernizacji mapy było by
niemożliwe bez stworzenia szeregu drobnych aplikacji usprawniających wykonywanie
prac. Jak się okazało po zakończeniu prac, aplikacje te skróciły czas potrzebny
na wykonanie modernizacji o 1/3 a co najważniejsze, wiedza niezbędna do
ich napisania w znacznej części pokrywa się z tą, która przekazywana jest na prowadzonych
przez autora zajęciach.
In one of the Regulations of the Ministry of Science and Higher Education
one can find an appendix which defines standards of education for the Geodesy
and Cartography of the first level of studies, also in terms of computer programming.
The author of the article has for many years combined teaching program ming with engineering practice and he has no doubts that it is essential to teach
future engineer surveyors how to write computer programs. However, the
advisability of teaching programming sometimes raises concerns both among
some students and academic teachers. The method of solving problems which was
used during the process of numerical map modernization, described in the article,
is in the author's opinion a strong argument in favour of advisability of computer
programming education . The company run by the author has performed works
which aim was to improve the cartometricity of a numerical map which contained
selected objects of geospatial data. Meeting a deadline of the works would have
been impossible without some tiny applications facilitating unnecessary works.
After the works had been completed, it turned out that the applications shortened
the time of making the modernization by 1/3 and what is more, knowledge
unnecessary to make the applications is mainly the same that students can get
during the computer programming course run by the author.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00