Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Trzy modele reform administracji publicznej a legitymizacja służby publicznej

Tytuł:
Trzy modele reform administracji publicznej a legitymizacja służby publicznej
Autorzy:
Pszczyński, Mateusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/609509.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
new public governance
new public management
neo-Weberian state
legitimization
civil service
państwo neoweberowskie
legitymizacja
służba publiczna
Źródło:
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio G (Ius); 2017, 64, 2
0458-4317
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Public administration is subject to permanent reforms, adapting its organization, tasks, approach to the needs and ideas of the modern world. At the same time, looking for the elements and forms that legitimize its functioning. Introduced reforms change the role and position of the civil service, affecting its legitimacy. Executive Management Model NPM affects the range of public benefits, and thus, indirectly, acceptance of a new model of public service. NPG model strengthens the position of the citizen in the process of setting public purpose, forces civil service to the negotiations, consensual activities while defining the public interest. In this way, a citizen deciding together with the public administration, accepts the public service activities and, at the same time, legitimizes them. The affirmation of the public service and its role in the performance of state tasks strengthens its position in the state and, thus, indirectly influences the legitimacy level of the civil service.

Administracja publiczna podlega permanentnym reformom, dostosowując swoją organizację, zadania i sposób działania do potrzeb oraz idei współczesnego świata. Jednocześnie szuka elementów i form legitymizujących jej funkcjonowanie. Wprowadzane reformy zmieniają rolę i pozycję służby publicznej, oddziałując na jej legitymizację. Menadżerskie zarządzanie z modelu NPM wpływa na zakres świadczeń publicznych, a tym samym (nie wprost) na akceptację nowego modelu służby publicznej. Z kolei model NPG wzmacnia pozycję obywatela w procesie wyznaczania celu publicznego, zmusza służbę publiczną do negocjacji i działań konsensualnych w czasie definiowania interesu publicznego. W ten sposób obywatel, decydując wraz z administracją publiczną, akceptuje działania służby publicznej i jednocześnie je legitymizuje. Afirmacja służby publicznej i jej roli w realizacji zadań państwa wzmacnia jej pozycję w państwie, a tym samym pośrednio wpływa na poziom legitymizacji służby publicznej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies