Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Elastyczna przestrzeń uczenia się dziecka

Tytuł:
Elastyczna przestrzeń uczenia się dziecka
Autorzy:
Andrzejewska, Jolanta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/606445.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
child, education, kindergarten, teacher
dziecko, edukacja, przedszkole, nauczyciel
Źródło:
Lubelski Rocznik Pedagogiczny; 2018, 37, 1
0137-6136
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
“Contemporary pre-school education, largely anchored in old codes and paradigms, increasingly does not correspond to current and future challenges. It does not support the potential of every child in the educational process, does not take into account his individual differences” (Andrzejewska 2015, p. 192).Traditional educational solutions, mainly limited to the use of the potential of the kindergarten classroom and the garden by teachers and pre-schoolers, do not emphasise the issues connected with the need to include educational content linked with the socio-cultural contexts of learning processes. These contexts influence the process of representation in the mind and the way of using the knowledge acquired in different conditions. Thus, “the same knowledge learned in different conditions will be differently ‘written’ in the mind and differently ‘used’ in new situations” (Klus-Stańska, Kruk 2009, p. 471).The article is an attempt to show the unused potentials of the kindergarten classroom and the need for the teacher to extend the range of education of the pre-schooler outside the classroom, outside the kindergarten to the local community, which due to its specificity and diversity conditions greater flexibility of the learning process.

„Współczesna edukacja przedszkolna w dużej mierze zakotwiczona w starych kodach i paradygmatach coraz częściej nie odpowiada teraźniejszym i przyszłym wyzwaniom. Nie wspiera potencjonalności każdego dziecka w procesie edukacyjnym, nie uwzględnia jego różnic indywidualnych”(Andrzejewska 2015, s. 192). Tradycyjne rozwiązania edukacyjne, ograniczające się do wykorzystania przez nauczyciela i przedszkolaka najczęściej potencjału sali przedszkolnej i ogrodu, nie podkreślają zagadnień związanych z koniecznością uwzględniania treści edukacyjnych w powiązaniu z kontekstami społeczno-kulturowymi procesów uczenia się. Te konteksty wpływają na proces tworzenia reprezentacji w umyśle i sposób wykorzystania zdobytej wiedzy w odmiennych warunkach. Zatem „ta sama wiedza poznawana w różnych warunkach będzie inaczej »zapisana« w umyśle i inaczej »używana« w nowych sytuacjach (Klus-Stańska, Kruk 2009, s. 471). Artykuł jest próbą pokazania niewykorzystanych potencjałów sali przedszkola i konieczności rozszerzania przez nauczyciela zasięgu edukacji małego dziecka poza salą przedszkolną, poza przedszkole i kontaktu ze społecznością lokalną, która ze względu na swoją specyfikę i różnorodność warunkuje uelastycznienie procesu uczenia się wychowanka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies