Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

La Modernité de la Construction du Personnage de Cripure dans Le Sang Noir de Louis Guilloux

Tytuł:
La Modernité de la Construction du Personnage de Cripure dans Le Sang Noir de Louis Guilloux
Autorzy:
Bizek-Tatara, Renata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/606229.pdf
Data publikacji:
2008
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
Louis Guilloux
New Novel
Źródło:
Lublin Studies in Modern Languages and Literature; 2008, 32; 20-30
0137-4699
Język:
francuski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
After André Gide and Marcel Proust, Louis Guilloux is one of the first writers of the 20th century who rejects the 19th-century literary tradition, creating in 1935 an exceptional and innovative novel – Le Sang Noir. Its innovation resides in the similarity to the New Novel from the 50s on the level of composition, narration, organization of spatio-temporal setting, role of the reader and character construction. The article discusses the innovative character construction employed by Guilloux in the creation of Cripure, the protagonist. By means of the techniques of internal monologue and various points of view, the author created a protagonist with highly complex personality, impossible to be unambiguously characterized. An anonymous narrator, showing dualistic approach towards the protagonist, constantly shifts the points of view, rendering any description of the protagonist’s identity unfeasible as the information provided about him by the narrator and other characters is contrary. Guilloux uses elliptic constructions, enabling the reader to interpret characters’ conduct. However, the constructions do not reveal the motivation of their actions, but are limited to presenting events, citing characters’ statements and, above all, demonstrating their behavior. The reader has to fill the gaps and interpret characters’ conduct themselves. Two decades later, this “adventure of writing” rather than “writing of adventure” will become one of the fundamental principles of the New Novel.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies