Oddziaływanie autostrady na grunty rolne na przykładzie odcinka autostrady A4 Bratkowice–Mrowla Motorway influence on arable lands on the example of Bratkowice Mrowla section of A4 motorway
Opracowana uproszczona metoda szacowania oddziaływania autostrady na
grunty rolne pozwala na określenie wszystkich strat związanych z kierunkami tego
oddziaływania. Podstawą dla ustalenia strat jest analiza zmienności użytkowania
gruntów i klas bonitacyjnych oraz rozmieszczenia dróg dojazdowych do gruntów
wzdłuż osi projektowanej autostrady. Przyjętą miarą wielokierunkowego oddziaływania
autostrady na grunty rolne jest określona zmiana wartości gruntów, przy
której wyznaczeniu uwzględniono jedynie zróżnicowanie ich przydatności do produkcji
rolniczej. Wartość ta, jest więc miernikiem przydatności gruntów do produkcji
rolniczej.
Opracowana metoda określania oddziaływania autostrady na grunty rolne
jest przedstawiona na przykładzie projektowanego odcinka autostrady A–4 między
Tarnowem a Rzeszowem o długości 10,834 km biegnącego przez wsie Bratkowice
i Mrowla. Są to tereny położone w województwie Podkarpackim.
Budowa jednego kilometra rozpatrywanego odcinka autostrady spowoduje
obniżenie wartości gruntów rolnych wynoszące 1724 jednostki zbożowej. Przejmowanie
gruntów pod budowę autostrady oraz negatywne jej oddziaływanie
obejmuje około 69 % całkowitej utraty wartości gruntów rolnych. Pozostałe 31%
utraty wartości gruntów wiąże się z przyrostem transportu i pogorszeniem rozłogu
działek.
This paper presents a simplified method of assessing the impact of
a motorway under construction on arable lands. The method developed makes it
possible to determine all the losses resulting from and connected with the indicated
problems of the motor-way impact. A basis for the determination of losses
studied is the analysis of variations in land use, soil quality classes, and in the
layout of agricultural roads along the axis of the designed motorway. It is assumed
a measure of the multilateral impact of motorway on arable lands; this measure is
a specific variant of lands value. The specificity of this value variant lies in the
fact that while determining it, only the variation in the usefulness to agricultural
production is assessed. Therefore, it is a measure to valuate arable land usefulness
in the agricultural production. Thus, this assumed measure of the motorway impact
is not a market value. The estimated land value will be close to its market
value only in typical agricultural regions where the key parameter to mould the
land price is production potential of such lands.
The presented method of assessing the motorway impact on arable land is
exemplified by a section of ‘A-4’ motorway; this section is about 11 km lenght, it
runs between two towns: Bratkowice and Mrowla. One kilometre of the motorway
constructed will result in the decrease of the arable land value by 1724 corn units.
The value of arable land will decrease by around 70% in total owing to
taking over lands for the construction of motorway, and because of the toxic impact
of the motorway on soils. The remaining 30% of losses in the land value results
from the increase in the transport and from the deteriorated spatial arrangement
of plots.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00