Przydatność rozkruszonych mieszanek popiołowo-żużlowo-gruntowych do konstrukcji podbudów drogowych Suitability of re-compacted ash-slag-soil composites for construction of road pavement
W leśnej sieci komunikacyjnej przeważają drogi z nawierzchnią gruntową.
Najwięcej problemów dostarczają drogi gruntowe na podłożu spoistym oraz organicznym.
Do stabilizacji gruntów spoistych można użyć popiołów lotnych z węgla
brunatnego. Pod wpływem intensywnego obciążenia ruchem nawierzchnie stabilizowane
popiołami mogą ulegać zniszczeniu. Celem badań było opracowanie technologii
naprawy zniszczonych nawierzchni popiołowo-gruntowych i popiołowożużlowo-
gruntowych. Określono kształtowanie się nośności rozkruszonych mieszanek
stabilizowanych popiołem i żużlem po wtórnym zagęszczeniu w zależności
od czasu i warunków wiązania mieszanki przed rozkruszeniem oraz wtórnego dodatku
stabilizatora. Do stabilizacji gruntu wykorzystano aktywne popioły lotne
z węgla brunatnego okręgu konińskiego grupy IIIC oraz żużel paleniskowy koksowy.
Badaniom poddano dwie mieszanki gliny piaszczystej z 14% popiołów lotnych
oraz 10% popiołów i 10% żużla. Próbki rozkruszano i wtórnie zagęszczano
po 14 i 42 dniach pielęgnacji w warunkach optymalnych i wodnych. Po pielęgnacji
próbek określono na laboratoryjnej prasie VSS moduły odkształcenia, które posłużyły
do oceny przydatności mieszanek do wykonywania naprawy zniszczonych
nawierzchni dróg leśnych. Z obu analizowanych mieszanek grunt stabilizowany
samym popiołem cechował się lepszą nośnością, szczególnie po pielęgnacji wodnej.
Określono również technologię odbudowy nawierzchni z wykorzystaniem
materiałów rozkruszonych. Zniszczone nawierzchnie z gliny stabilizowanej popiołem w okresie 2 tygodni od jej wykonania można naprawiać poprzez wtórne
zagęszczenie po uzupełnieniu wodą do wilgotności optymalnej. Ustalono także
dawki wtórnego dodatku stabilizatora istotne dla wzmocnienia mieszanek rozkruszonych
po okresie dłuższym od 2 tygodni.
Forest communication network consists mainly of dirt roads. Acute technical
problems with forest roads occur especially for these dirt road which are constructed
on cohesive topsoil. Lignite fly-ash may be utilized for successful stabilization
of cohesive topsoil dirt roads. Under heavy loads the pavements stabilized
with fly-ash often perform unsatisfactorily and as a result failures are noted. The
aim of research described in this paper was to develop technical solution for reconstruction
of road pavements constructed with admixture of fly-ash and fly-ashslug
respectively. Bearing strength variability of fly-ash-soil and fly-ash-slag-soil
mixes after failure were considered The mixes crushed then re-compacted with addition
of stabilizer as influenced by period and conditions of setting were tested.
The stabilizers utilized for the test were both active fly-ash of lignite group IIIC
acquired from Konin mining region and coke blast furnace slag. Two kinds of
mixtures were tested. These were sandy clay mixed with addition of 14 % lignite
fly-ash and the mixture of 10 % lignite fly-ash and 10% furnace slag respectively.
The samples were crashed and re-compacted after 14 and 42-day period of curing
in optimal and air-dump conditions. After sample curing bulk modules were measured
with the utilization of VSS press. This procedure was the basis for assessment
of mixture suitability for reconstruction of forest road pavements after failure.
Higher bearing performance especially after air-dump curing occurred for sole
fly-ash admixture. The technical guidelines for reconstruction of road pavements
with utilization of re-used crashed pavement materials were developed. The clayey
pavements after failure may be stabilized again in fortnight period after construction.
The repair procedure includes re-compaction with adding of water to achieve
optimum moisture. In addition, the doses of optimum stabilizer content for the
longer than forthright period since road construction were identified.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00