Nadzór właścicielski, nadzór korporacyjny czy „samo-władztwo oligarchii akademickiej”? – Dylematy ładu akademickiego w publicznych szkołach wyższych w świetle nowej ekonomii instytucjonalnej
Nadzór właścicielski, nadzór korporacyjny czy „samo-władztwo oligarchii akademickiej”? – Dylematy ładu akademickiego w publicznych szkołach wyższych w świetle nowej ekonomii instytucjonalnej University Steered by State, University Steered by State and Stakeholders or Self-Governed Academic Oligarchy? – Dilemma of Governance in Public Higher Education Organizations – New Institutional Economics Approach
Artykuł podejmuje problematykę ładu akademickiego, tj. odpowiednika corporate governance w odniesieniu
do publicznych szkół wyższych w Polsce – w kontekście nowej ekonomii instytucjonalnej.
Specyfika kształcenia i badań naukowych jako produktów uczelni akademickich (uniwersyteckich)
wskazuje na potencjalne zawodności rynku jako mechanizmu koordynacji dostarczania tych dóbr (np.
asymetria informacji i selekcja negatywna). Zawodności te sugerują, że właściwym mechanizmem jest
instytucja kierująca w formie organizacji hierarchicznej (uniwersytet). Istotną kwestią jest projekt ładu
akademickiego takiej organizacji. Obecny model został określony jako „samo-władztwo oligarchii
akademickiej”. Jest on przedmiotem ostrej krytyki. Jednakże problemy związane z rozdzieleniem
własności i kontroli oraz pomiarem wyników działalności akademickiej i wynikające stąd koszty
agencji wskazują, że model ten może mieć pewne przewagi nad postulowanymi modelami, zakładającymi
większą centralizację i skuteczniejsze sterowanie przez państwo lub państwo i interesariuszy,
takich jak biznes czy samorząd. Wątpliwości te wskazują na potrzebę dalszych badań, pozwalających
rzetelnie ocenić zasadność ewentualnych reform obecnego systemu ładu akademickiego.
The paper concerns with corporate governance in public higher education organizations in Poland. The
paper approach is based on the new institutional economics. The special features of academic products
(i.e. education and scientific research) suggest that potential market failures exist that handicapped
market as governance mechanism in supplying such services. Those market failures suggest that the
better than market is the hierarchical mode of control, namely university. Important issue is governance
of such organization. The model which dominated in Polish universities could be described as
self-governance of academic oligarchy. This model is under strong criticism. However, the problems
of separation of ownership and control and the problem of metering of academic performance and
resulting agency costs suggest that this model could have some advantages over the proposed alternative
models. The main assumption of those proposed models is stronger centralization and more
direct control experienced by government or government and stakeholders (i.e. business and local
administration). Those concerns show that further studies are desired. Such studies should allow to
accurately assess the justification of proposed reforms of academic governance.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00