Opracowanie dotyczy zagadnień związanych ze stroną podmiotową, o której stanowi art. 30 Statutu
Międzynarodowego Trybunału Karnego (dalej: MTK) i o formach sprawczych, które są
przewidziane w art. 25 Statutu tego Trybunału. Część ogólna prawa karnego międzynarodowego
nie jest jeszcze doprecyzowana, stąd w orzecznictwie prezentowane są nowe interpretacje przepisów
Statutu MTK. Debaty nad tymi kwestiami nie ułatwiają różnice terminologiczne i językowe
w państwach-członkowskich Statutu MTK.
Przemyślenia nad zagadnieniami rozważanymi przez MTK doprowadziły do następujących
propozycji. Proponuje się, aby w żadnym wypadku nie traktować art. 25(3)(a) Statutu MTK zamiennie
z art. 25(3)(d) tego Statutu, ze względu na krańcową odmienność form sprawczych, do
których odnoszą się te przepisy. Warto jest też mieć świadomość, że gdy sprawca, popełniając czyn
z zamiarem bezpośrednim, popełnia go z wolą i świadomością jego popełnienia, niezależnie od
tego, czy sprawca uświadamiał sobie konieczność, czy jedynie możliwość realizacji elementów
zbrodni międzynarodowych objętych jurysdykcją MTK. Zmiany w interpretacji przepisów Statutu
MTK nie powinny pozwalać na niedochowanie zasad odpowiedzialności karnej przewidzianych
w tym Statucie (zasady legalizmu, zasady indywidualnej odpowiedzialności karnej).
The professional autonomies (self-governments) are an essential form of decentralization of public
administration in Poland. According to The Constitution of the Republic of Poland of 2nd April, 1997
professional self-governments shall concern a profession in which the public repose confidence,
with the proper practice of such professions in accordance with, and for the purpose of protecting,
the public interest. Self-governments perform entrusted public task independently, under supervision
of state. From the legal point of view self-government is homogeneous category. It was not established,
as in case of the units of local government, that the independence of professional autonomies
shall be protected by the courts. In literature, as well as in judicial jurisdiction, it is problematic
to determine of range and borders of professional independence in performance of public task.
The doubt concern especially corporate ethical code. The paper presents research and jurisdiction
points of view concerning nature and structural role of professional self-governments in Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00